هنگام بروز پدیده ریزگرد‌ها چگونه از خود محافظت کنیم؟

در هنگام بروز پدیده گرد و غبار، رعایت برخی نکات می‌تواند کمک کند تا اثرات سوء گرد و غبار و اثرات نامطلوب این پدیده بر سلامت خود را به حداقل برسانیم.

 


در هنگام بروز پدیده گرد و غبار، رعایت برخی نکات می‌تواند کمک کند تا اثرات سوء گرد و غبار و اثرات نامطلوب این پدیده بر سلامت خود را به حداقل برسانیم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،به گفته کارشناسان، در هنگام بروز پدیده ریزگردها از فعالیت در خارج از منزل اجتناب کنید و اگر الزاما بایستی در هوای آزاد فعالیت کنید زمان آن را به حداقل ممکن کاهش دهید.
درصورت ضرورت خروج از منزل یا محیط‌های بسته در زمان ریز گرد‌ها از ماسک‌های مناسب استفاده کنید، چون ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی ما را بگیرند.
از ورزش سنگین به ویژه اگر دارای مشکلات تنفسی و آسم هستید خودداری کنید.
تا حد امکان در خانه یا محیط‌های بسته بمانید و در‌ها و پنجره‌ها را بسته نگاه دارید و درصورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید و برای کاهش تماس با ریزگرد‌ها در محیط زندگی نظافت روزانه توصیه می‌شود.
اگر دارای آسم یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه و خس خس کردن و درد قفسه سینه را مشاهده نمودید برنامه درمانی خود را دنبال کنید و اگر نشانه‌ها برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید.
در این ایام، مایعات، میوه و سبزیجات را در زمان پدیده ریزگرد‌ها بیشتر مصرف کنید و برای جلوگیری از آلودگی آب و مواد غذایی، استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی و آب ضروری است. لازم است مواد غذایی قبل از نگهداری در یخچال از ذرات گرد و غبار زدوده شوند.
در زمان بروز پدیده ریزگرد‌ها شیشه‌های خودرو را بالا نگه دارید و اگر اتومبیل شما دارای سیستم تهویه مطبوع می‌باشد آنرا در وضعیت چرخش مجدد قرار دهید تا گرد و غبار ورودی به اتومبیل شما کاهش یابد.
 نکات گفته شده را افراد سالمند، مادران باردار، بیماران قلبی، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت و آمفیزم، کودکان و نوجوانان بایستی بیشتر مورد توجه قرار دهند و مادران بایستی مراقب نوزادان خود باشند.