رونمایی از قالیچه افشان متعلق به دوره صفوی در موزه فرش رضوی

رونمایی از قالیچه افشان متعلق به دوره صفوی در موزه فرش رضوی



همزمان با هفته گرامیداشت موزه و میراث فرهنگی طی مراسمی از قالیچه افشان متعلق به دوره صفوی در موزه فرش آستان قدس رضوی رونمایی شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،عبدالحسین ملک جعفریان گفت: محل بافت این  قالیچه نفیس شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی است که در ابعاد ۱۴۱ در ۱۸۵ از جنس تار و پود پنبه و پرز پشم بافته شده است.
مسئول گنجینه فرش و منسوجات موزه آستان قدس رضوی گفت: در سراسر این قالیچه نفیس نقوش ختایی افشان به چشم می‌خورد و شاخ و برگ و گل‌های شاه عباسی با رنگ‌های سبز و زرد و آبی در آن خودنمایی می‌کند.
وی گفت: این قالیچه ارزشمند در سال ۱۳۹۰ توسط شرکت فرش آستان قدس رضوی برای نگهداری و نمایش در موزه آستان قدس رضوی خریداری شده است.
جعفریان گفت: در حال حاضر ۱۱ تخته فرش نفیس از دوران صفویه در موزه فرش آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که قالی «افشان بندی»، قالی «افشان شاه عباسی گلابتون دار» و قالیچه «محرابی باغی» از جمله آن‌ها به شمار می‌رود. موزه فرش آستان قدس رضوی با داشتن ۳ طبقه فضای نمایشی و ۱ طبقه که به مخزن اختصاص داده شده است در زیر بنایی به مساحت ۶هزار و ۶۴۷ متر مربع یکی از بزرگترین موزه‌های تخصصی فرش جهان به شمار می‎رود.
وی گفت: این موزه شامل مجموعه‎ای غنی از قالی‎های نفیسی است که طی دوره‌های مختلف توسط ارادتمندان امام رضا (ع) اهدا و یا توسط آستان قدس رضوی برای استفاده در حرم مطهر و بیوتات آن خریداری شده است.مسئول گنجینه فرش و منسوجات موزه آستان قدس رضوی گفت: در حال حاضر در این گنجینه کم نظیر ۱۰۲ تخته قالی و قالیچه که از نفیس‌ترین شاهکار‌های هنری به شمار می‎رود و قدمت‎شان از دوره صفویه تا دوره معاصر است، در معرض دید علاق‎مندان قرار دارد و همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۲ پذیرای بازدید علاقمندان است.