۱۵۳ هزار هکتار محصولات پاییزه در اردبیل بیمه شدند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل: ۱۵۳ هزار هکتار محصولات پاییزه در اردبیل بیمه شدند


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اجرای طرح بیمه محصولات کشاورزی پاییزه خبر داد و گفت: سطح بیمه محصولات پاییزه این طرح در اردبیل از مرز ۱۵۳ هزار هکتار گذشته است.
به گزارش مهر، نادر تقی‌زاده در جلسه طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان اظهار کرد: طرح جهش تولید در سطح بیش از ۲۹۶ هزار هکتار از دیم‌زارهای این استان اجرایی می‌شود.
وی تصریح کرد: بر اساس برش‌های کشوری، استان اردبیل ملزم شده تا در سطح ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان این طرح را اجرا کند که در سایه اهتمام دست‌اندرکاران تولید و همکاری کشاورزان دیم‌کار، عقد قرارداد اجرای این طرح به ۲۹۶ هزار و ۵۰۰ هکتار رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هدف از اجرای این طرح در دیم‌زارهای استان را افزایش محصول در واحد سطح و استفاده حداکثری از منابع خاکی و نزولات آسمانی اعلام کرد.
تقی‌زاده گفت: محصولاتی که تحت پوشش جهش تولید در دیم‌زارها قرار گرفته‌اند علاوه بر گندم و جو، گیاهان روغنی همچون کلزا و گلرنگ هستند که در محصولات علوفه‌ای شبدر نیز به زیر کشت رفته و علاوه بر آن حبوبات از جمله عدس و نخود نیز مشمول این طرح شده است.
وی افزود: ۲۴ هزار و ۸۲۰ نفر در یک‌هزار و ۱۵۶ روستا و شهرستان‌های استان در اجرای این طرح مشارکت داشتند.
تقی‌زاده با بیان اینکه سطح بیمه محصولات پاییزه این طرح از مرز
 ۱۵۳ هزار هکتار گذشته است، خاطرنشان کرد: اگر به دلیل رعد و برق، صاعقه، آتش‌سوزی و سرما محصول از بین برود بیمه محصولات کشاورزی خسارت کشاورزان را پرداخت می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: به استناد مفاد اجرای این طرح مقرر شده بود ۵۹۵ دستگاه انواع ادوات دنباله‌بند کشاورزی جذب شود که از این میزان ۲۸۹ دستگاه جذب شده و مابقی نیز در دست اجراست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد:تاکنون در سطح ۹۵ هزار هکتار کوددهی به صورت سرک انجام شده و در سطح ۳۹ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز با علف‌های هرز این مزارع مبارزه شده است.