جریمه خودروهایی که عوارض آزادراه را ندهند از لایحه بودجه حذف شد

دبیر انجمن شرکت های آزادراهی:

دبیر انجمن شرکت های آزادراهی: جریمه خودروهایی که عوارض آزادراه را ندهند از لایحه بودجه حذف شد



دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها گفت: دولت در لایحه بودجه سال آینده جریمه عدم پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها را آورده بود که مجلس آن را از لایحه حذف کرد.
خدایار خاشع در گفتگو با مهر، درباره ابلاغ رقم‌های جدید عوارض آزادراهی گفت: در چند ماه اخیر مذاکرات و مکاتباتی با وزارت راه و شهرسازی برای تعیین و ابلاغ عوارض آزادراه‌های بخش خصوصی داشته‌ایم اما هنوز رقم جدیدی به ما ابلاغ نشده است.
وی افزود: مطابق قرارداد همه آزادراه‌ها که به صراحت در آنها قید شده، وزارت راه و شهرسازی باید تا پیش از ابتدای فروردین هر سال عوارض جدید عبور از آزادراه‌ها را به بخش خصوصی ابلاغ کند ولی متأسفانه هر ساله وزارت راه دیرتر از موعد مذکور در قرارداد عوارض را ابلاع می‌کند. این در حالی است که حقوق و دستمزدها هر ساله ابتدای هر سال ابلاغ می‌شود و ما شرکت‌های آزادسازی بخش خصوصی باید تعهدات خود را به نیروهای مشغول در این شرکت‌ها اجرا کنیم اما وزارت راه تعهدات خود را در قبال افزایش نرخ آزادراه‌ها در ابتدای هر سال عملیاتی نمی‌کند.
دبیر انجمن شرکت‌های آزادراهی کشور ادامه داد: بر اساس لایحه بودجه سال آینده سهم مشارکت دولت در آزادراه‌ها به طور متوسط
ده درصد است در حالی که بر اساس ماده ۲۶ قانون مشارکت دولت در ساخت آزادراه‌ها در صورتی که درآمد آزادراه‌ها از ۸۵ درصد هزینه‌های انجام شده کمتر باشد دولت باید ۲۵ درصد باقی مانده را پرداخت کند. این قانون مربوط به ۳۰ سال قبل است و در تمام این سال‌ها دولت حتی یک بار هم این ما به التفاوت را نداده است.
خاشع یادآور شد: همچنین بر اساس قانون دولت باید از محل عوارض سایر آزادراه‌های دولتی میزان ضرر و زیان آزادراه‌های خصوصی را جبران کند ولی در سال‌های اخیر درآمد عوارض آزادراه‌های خصوصی که به دولت بازگشته است حتی ریالی به آزادراه‌های خصوصی برنگشته و وزارت راه درآمد آنها را به سازمان راهداری می‌دهد.
این فعال صنعت راهسازی از دیگر مشکلات شرکت‌های آزادراهی را تفاوت هزینه ساخت با درآمد عوارض عنوان و اظهار کرد: بر اساس نرخ اعلامی سازمان برنامه و بودجه ۳۸ درصد تعدیل به هزینه ساخت آزادراه‌ها اضافه شده است اما معمولاً عوارض سالانه به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. این ارقام پاسخگوی هزینه نگهداری آزادراه‌ها نیست لذا کیفیت راه کاهش می‌یابد.
خاشع با اشاره به ابلاغ نرخ جدید عوارض سال ۹۹ با شش ماه تأخیر در شهریور همان سال گفت: هنوز با وجود گذشت بیش از ۱۱ ماه نرخ عوارض آزادراهی سال ۱۴۰۰ ابلاغ نشده است.
به گفته این فعال صنعت راه سازی سال گذشته تنها ۲۸ درصد خودروهای عبوری از آزادراه ارومیه-تبریز عوارض دادند. متوسط کشوری پرداخت عوارض آزادراهی ۶۰ درصد خودروهای عبوری است.