۱۵ درصد از بودجه دانشگاه به پژوهش اختصاص یابد

وزیر علوم تأکید کرد؛

وزیر علوم تأکید کرد: از بودجه کل دانشگاه در سال آینده، حداقل باید ۱۵ درصد به پژوهش و ۳ درصد به مباحث فرهنگی اختصاص یابد.

۱۵ درصد از بودجه دانشگاه به پژوهش اختصاص یابد

وزیر علوم تأکید کرد: از بودجه کل دانشگاه در سال آینده، حداقل باید ۱۵ درصد به پژوهش و  ۳ درصد به مباحث فرهنگی اختصاص یابد.
به گزارش مهر، محمد علی زلفی گل در پنجاه  و پنجمین اجلاس معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه ها و روسای پژوهشگاه های کشور که  در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: در دوره جدید مسئولیت ما ضمن توجه و بهره مندی از تجریبات
 ۴ دهه گذشته آموزش عالی کشور باید با پشتوانه این تجربیات، گام های موثری برای علم و فناوری برداریم و شاخص های علمی را ارتقا دهیم.
وزیر علوم افزود: ما خوشبختانه منابع انسانی سرشاری داریم و یکی از عوامل موثر برای پیشرفت علم و فناوری، منابع انسانی است که هم علاقه مند باشد و هم ظهور و بروز داشته باشد.
وی با بیان این مطلب که نظام ملی نوآوری در کشور حال تکامل است، اظهار کرد: ما در این دوره در پی این هستیم که این نظام را به بلوغ برسانیم و اکوسیستم فناوری و نوآوری را جامع الاطراف ببینیم. در نظام ملی نوآوری بین پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش ارتباط بسیار منطقی باید به وجود داشته باشد.
زلفی گل تصریح کرد: در طرح جدیدی که در معاونت فناوری دنبال می‏شود، هر عضو هیات علمی که شرکت دانش بنیان ایجاد کند و به ازای اشتغال هر ۱۰ فارغ‎التحصیل دانشگاهی در این شرکت، یک پایه تشویقی به او تعلق می‏گیرد. همچنین اگر عضو
هیات علمی بتواند مجلات فارسی زبان را بین المللی کنند، امتیازات بیشتری به او می‌دهیم.
وزیر علوم اضافه کرد: تولید علم برای ما مرجعیت ایجاد می کند و مصرف علم رفاه ایجاد می کند و ما به دنبال هر دوی اینها هستیم و در مقابل، جامعه در مقابل تغییرات دانش بنیان هم نباید مقاومت کند. در نظام ملی نوآوری، آموزش پژوهش محور و آموزش مهارت محور بسیار حائز اهمیت است و باید به طور جد دنبال شود.
وی در ادامه افزود: از دکتر خیرالدین خواهش کردیم که سند ملی نوآوری را تدوین کند و به
شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه نوشتیم که این سند را وزارت علوم تدوین کند.
وزیر علوم با اشاره به تاکیدات رهبری درباره بحث تربیت دانشمند برای آینده گفت: ما باید در بحث نخبه گزینی و نخبه پروری جدی باشیم که البته بخشی به آموزش و پرورش برمی گردد. باید در رشته های
علوم پایه و علوم انسانی توزیع متوازن صورت گیرد. اینکه به طور مثال دانش آموزی مدال المپیاد ریاضی کسب کرده اما به دلیل دغدغه اشتغال در رشته دیگری درس می خواند، یک عیب است.وظیفه ما این است که برای مدال آوران و اشتغال آن برنامه ریزی کنیم.به طور مثال می‏توان آن‏ها را بورس کرد.