سونامي ويروس‌هاي مرگ‌بار از چين همچنان ادامه دارد!

یادداشت

آنفلوآنزاي خوكي در راه است؛ اين‌را چيني‌ها مي‌گويند. آنفلوآنزايي كه اينك مراكز پرورش و ذبح خوك در چين و كارگران و كاركنان در اين صنعت را درگير كرده است.

سونامي ويروس‌هاي مرگ‌بار از چين همچنان ادامه دارد!



آنفلوآنزاي خوكي در راه است؛ اين‌را چيني‌ها مي‌گويند. آنفلوآنزايي كه اينك مراكز پرورش و ذبح خوك در چين و كارگران و كاركنان در اين صنعت را درگير كرده است.
آنفلوآنزاي حيواني، و همين آنفلوآنزاي خوكي همواره در همه‌جاي جهان وجود داشته و اغلب كشورها، تدابير خاصي براي جلوگيري از همه‌گيري آن‌ها وجود دارند. اما چرا حالا بعد از كروناويروس، چيني‌ها، نسبت به آنفلوآنزايي كه در ميان خوك‌هاي‌شان شيوع يافته، حساس شده و نگران هستند؟
آنفلوآنزاي خوكي يك بيماري تنفسي است، ويروس اين بيماري از جمله ويروس‌هاي جديد است و در سال 2009 از مكزيك آغاز شد. بنابراين واكسن‌هاي فصلي موجود، ‌نمي‌تواند انسان را در مقابل اين ويروس مصون نگه دارند. همين امر سبب شد تا براي اين آنفلوآنزا واكسن جديدي ساخته شود، واكسني كه بايد همراه با واكسن فصلي آنفلوآنزا تزريق شود، چون به تنهايي مصونيت نمي‌آورد! اين بيماري در اغلب افراد به شكل خفيف ظاهر مي‌شود، اتبلا به آن سريع است؛ دوره آن معمولا يك هفته طول مي‌كشد. عوارض آن‌هم شامل تب، خستگي، سرفه و گلودرد است. و در برخي افراد البته سردرد، دردهاي ماهيچه‌اي، لرز، آبريزش بيني و مشكلات گوارشي نيز ديده شده است.  
اما اكنون محققان معتقدند اين آنفلوآنزاي خوكي با نوع مكزيكي‌اش، تفاوت‌هايي دارد و جهش يافته است. آن‌ها مي‌گويند اين ويروس جديد از پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یک همه‌گیری برخوردار است. این ویروس به‌تازگی در میان خوک‌ها مشاهده شده اما امکان سرایت آن به انسان‌ نیز وجود دارد.
محققان چینی نگران جهش يافتگي ژنتيكي اين ویروس هستند كه ممكن است در شرایطی به آسانی از فردی به فرد دیگر منتقل شود و زمینه همه‌گیری جهانی را فراهم کند.
‏این ویروس جدید ترکیبی است از آنفلوانزای مرغی اروپایی و آسیایی با ویروس اچ۱ان۱ که یک دهه قبل، جان نیم میلیون نفر را گرفت!
این ویروس توان سرایت گسترده‌تر و انتقال انسان به انسان را دارد؛ ویژگی که می‌تواند علت زمینه‌ساز یک اپی دمی را دارد.
واکسن‌های فعلی آنفلوآنزا در برابر این ساختار جدید ویروسی بی‌اثر گزارش شده‌اند اما محققان می‌گویند امکان تغییر ساختاری واکسن‌ها برای سازگار شدن با مشخصات این ویروس وجود دارد.