پهلوگیر اسکله نفتی لاوان بازسازی شد

پهلوگیر سکوی B۳ اسکله نفتی لاوان شرکت نفت فلات قاره ایران با انجام ۳۰۰ نفرساعت کار غواصی و ۷۰۰ نفرساعت کار جوشکاری و برشکاری، با موفقیت بازسازی و از توقف صادرات فرآورده‌های نفتی جلوگیری شد.

پهلوگیر اسکله نفتی لاوان بازسازی شد

پهلوگیر سکوی B3 اسکله نفتی لاوان شرکت نفت فلات قاره ایران با انجام ۳۰۰ نفرساعت کار غواصی و ۷۰۰ نفرساعت کار جوشکاری و برشکاری، با موفقیت بازسازی و از توقف صادرات فرآورده‌های نفتی جلوگیری شد.
به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، امیرعباس نوید، رئیس تعمیرات زیر آب منطقه لاوان در این زمینه گفت: در اثر نیروی وارد شده به پهلوگیر، ۶ عدد پایه آن از داخل پایل‌های کوبیده شده در بستر دریا جدا و از راستای عمود خارج شده و پهلوگیر در حالت معلق قرار گرفته بود. صرف‌نظر از خطر سقوط این سازه عظیم با وزن ۵۷ تن که منجر به برخورد با سازه زیرآب و خسارت اساسی به آن می‌شد، قطع صدور فرآورده نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و تبعات بسیاری درپی داشت.  
رئیس تعمیرات زیر آب منطقه لاوان گفت: با توجه به حساسیت موضوع تلاش‌های فراوانی برای هم‌محور کردن ۶ رشته پایل که از عمق ۴ متری تا بستر دریا در عمق ۲۲ متر امتداد یافته‌اند انجام شد، تا بتوان به طور هم‌زمان
 ۶ عدد پایه ۱۴ اینچ متصل به پهلوگیر را که ۳۰ سانتیمتر انتهایی آنها به قطر ۱۲ و سه چهارم اینچ کاهش یافته بود، در عمق ۴ متری به درون پایل‌ها هدایت کرد. اما به دلیل اختلاف بسیار ناچیز قطر داخلی و خارجی قسمت‌هایی که باید درون هم قفل می‌شدند، همچنین با توجه به ضرورت انجام هم‌زمان این روند برای هر ۶ پایه، این تلاش‌ها با چالش‌هایی همراه بود.  
نوید گفت: پس از بازنگری در روند اجرای کار و ارائه طرح کلمپ قیف مانند از سوی تعمیرات زیرآب، تلاش جدیدی برای اجرای این پروژه آغاز شد و در نهایت پس از ساخت و نصب ۶ دستگاه GUIDE FUNNEL CLAMP، پایه‌ها با استفاده از جرثقیل، وینچ، تجهیزات ریگری کشنده و نیروی وزن عظیم خود پهلوگیر به درون پایل‌ها هدایت و در محل خود محکم شد.
این عملیات موفقیت‌آمیز با صرف ۳۰۰ نفرساعت کار غواصی و
۷۰۰ نفرساعت کار جوشکاری و برشکاری و در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن اجرا شد.
به گفته وی، این عملیات دشوار با تلاش کارشناسان واحدهای تعمیرات زیرآب، نوسازی و تعمیرات مکانیک، عملیات دریایی، همچنین واحد تعمیرات دریایی و برنامه‌ریزی و هماهنگی تعمیرات ستاد انجام
 شد.