استرس و نحوه مديريت آن

یادداشت

زندگي در شرايط كنوني، در هر كجا كه باشيم با نوع يا انواعي از استرس همراه است؛ البته اين كه ما دچار استرس شويم، به خودي خود بد نيست، چرا كه استرس ما را واميدارد كه به فكر چاره و راه حل باشم و موقعيت‌هاي مختلف استرس‌زايي را كه در آن قرار مي‌گيريم، مديريت و كنترل كنيم. استرس شرایط یا احساسی است که در آن، فرد از لحاظ ادراکی بر این باور است که مجموع خواسته‌ها و انتظاراتی که از او وجود دارد، فراتر از منابع، امکانات و توانمندی‌های در اختیار اوست.

استرس و نحوه مديريت آن


زندگي در شرايط كنوني، در هر كجا كه باشيم با نوع يا انواعي از استرس همراه است؛ البته اين كه ما دچار استرس شويم، به خودي خود بد نيست، چرا كه استرس ما را واميدارد كه به فكر چاره و راه حل باشم و موقعيت‌هاي مختلف استرس‌زايي را كه در آن قرار مي‌گيريم، مديريت و كنترل كنيم. استرس شرایط یا احساسی است که در آن، فرد از لحاظ ادراکی  بر این باور است که  مجموع خواسته‌ها و انتظاراتی  که از او وجود دارد، فراتر از منابع، امکانات و توانمندی‌های در اختیار اوست.
 در واقع با توجه به این‌که استرس می‌تواند شکل مثبت هم داشته باشد، تأکید می‌کنند که استرس به ذات خود منفی نیست؛ بلکه می‌تواند مثبت یا منفی باشد. ما معمولاً کلمه‌ ‌استرس را به دو معنای متفاوت به کار می‌بریم. گاهی استرس از بيرون بر ما فشار وارد مي‌كند (به دوست‌مان می‌گوییم: به من استرس/تنش وارد نکن). گاهی به پاسخ بدن ما اشاره می‌کند: گرفتار استرس شده‌ام. دستانم می‌لرزد.
پژوهش‌های عملی و تجربه‌های شخصی نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم موقعیت‌های استرس‌آفرین را از زندگی حذف کنیم، اما می‌توانیم آن‌ها را مدیریت کنیم.
استرس هنگامی زیان‌آور است که ما توانایی کنترل آن‌را نداشته باشیم. هنگامی که استرس شدید، برای مدت طولانی ادامه پیدا کند اثرات روحی- روانی شدیدی مانند افسردگی، عصبانیت، فقدان خلاقیت، مشکلات گوارشی، میگرن‌های شدید بر ما غلبه مي‌كند.
 ما معمولا استرس را به دو شكل متفاوت تجربه مي‌كنيم:
 دیسترس(Distress):
تجربه مداوم غرق شدن در مسئولیت‌هاست. دیسترس حرکت در تونل مشکلات است. بی‌آن‌که انتهای تونل معلوم باشد. مانند مشکلات مالی، تعارض در روابط بین فردی، تعهدات بیش از حد، دست و پنجه نرم کردن با یک بیماری مزمن یا تجربه کردن یک ضربه روحی شدید.
 یوسترس Eustress:
نوعی استرس مثبت و مفید است. در حالت یوسترس ما تحت فشار هستیم، ولی این فشار به ما انرژی و انگیزه می‌دهد تا مسئولیت‌های‌مان را انجام داده و به اهداف‌مان برسیم. تحصیل کردن، ازدواج با فردی مناسب، ترفیع شغلی و تغییر شغل از جمله یوسترس‌های فشارزا اما مفید هستند.
بنابراین استرس همیشه مضر نیست. در واقع استرس می‌تواند ما را به سوی دادن پاسخي موثر به یک موقعیت هدایت کند (مثل اضطراب قبل از امتحان) این بدان معناست که ما می‌توانیم تصمیم بگیریم که استرس اثر مثبت یا منفی روی زندگی ما داشته باشد.