کنکور از سال ۱۴۰۲ به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود

رئیس سازمان سنجش:

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره تغییرات اساسی کنکور‌های سراسری از سال آینده توضیح داد.

کنکور از سال ۱۴۰۲ به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود


 


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره تغییرات اساسی کنکور‌های سراسری از سال آینده توضیح داد.
به گزارش  دانشجو، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه به مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری از سال آینده اشاره کرد و گفت: با گذر زمان فناوری‌های جدید وارد معرکه برگزاری آزمون‌ها شده است و طبیعتا سازوکار‌های طراحی شده ۱۲ سال قبل دیگر جواب نمی‌دهد لذا قرار است که سازوکار جدیدی مبتنی بر علم و خدمات جدید برای آزمون‌ها طراحی شود.
پورعباس با بیان اینکه برای سه سال آینده این نوید را می‌دهم که آزمون‌ها تماما هوشمند برگزار شوند، ادامه داد: تغییرات کنکور سراسری از سال ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد و اولین قولی که به داوطلبان می‌دهیم این است که دفترچه و پاسخ‌نامه آزمون ارتقاء پیدا کند، به این معنی که یک دفترچه عمومی و
دو دفترچه تخصصی به همراه یک پاسخ‌نامه عمومی و دو پاسخ‌نامه تخصصی در بین داوطلبان توزیع شود.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری به
۴۰ درصد خواهد رسید و از طرف دیگر سوالات آزمون از حالت کلیشه‌ای به محتوایی (درچارچوب کتب درسی) تبدیل می‌شود، یادآور شد: در گذشته روال به این صورت بود که پاسخ‌نامه‌های عمومی و تخصصی چهار تا چهار و نیم ساعت در دست داوطلبان قرار داشت و داوطلبان در این مدت موظف به پاسخگویی بودند، در کنکور ۱۴۰۱ ما اگرچه شمایلی از روند گذشته را خواهیم داشت، اما در عین حال تغییراتی را در این روند اعمال می‌کنیم.وی تاکید کرد: یکی از تغییرات این است که پاسخ‌نامه‌ها حداقل ۷۰ تا
۸۰ دقیقه در اختیار داوطلب قرار داشته باشند و بعد از اتمام کار داوطلب با پاسخ نامه اول، پاسخ‌نامه بعدی به داوطلب داده شود که این تصمیم امنیت آزمون را به شدت تقویت می‌کند.وی تاکید کرد: به تبع تغییر دفترچه‌ها در آزمون ۱۴۰۱، تعداد سوالات آزمون نیز تغییر خواهد کرد و ممکن است تعداد پنج یا شش سوال کمتر از گذشته باشد، اما در عین حال محتوایی کردن سئوالات مدنظر سازمان سنجش قرار دارد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان این‌که کنکور از سال ۱۴۰۲ به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود، اظهار کرد: اگرچه تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۱ شروع شده، اما تغییرات اساسی و عمده آن از سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اعمال خواهد شد و تصمیم داریم کنکور در این سال‌ها به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود.
  در کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ آزمون عمومی نخواهیم داشت
به گفته وی در کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ آزمون عمومی نخواهیم داشت، زیرگروه‌ها حذف خواهند شد، حتی ممکن است سوالات تشریحی هم مدنظر قرار گیرد.پورعباس گفت: تلاش می‌شود که قبل از آغاز مهرماه نتایج کنکور داوطلبان اعلام شود.
وی با اشاره به تصمیم برگزاری چند دوره
کنکور سراسری طی یک سال افزود:قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده که حداقل دو بار کنکور در سال برگزار شود پیشنهاد ما این است که هر هفته آزمون هوشمند برگزار شود و زمان مطرح نباشد و هر داوطلب حداکثر در دو آزمون بتواند شرکت کند البته این موضوع هنوز تصویب نهایی نشده است.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بیان کرد: تلاش داریم در یک تعامل فی مابین با آموزش و پرورش تمام آزمون‌ها را هوشمند برگزار کنیم که امکانپذیر است و باید سازوکار‌ها را فراهم کنیم درحقیقت هرچه تعداد آزمون‌ها بیشتر باشد آرامش خاطر بیشتری می‌شود. البته این موضوع را باید در نظر داشت که چند پذیرش در سال نخواهیم داشت، بلکه چند سنجش و تنها یک پذیرش سالانه!
وی درباره سهمیه‌های کنکور و تغییرات آن عنوان کرد: سهمیه‌های کنکور که تعدد بسیاری دارد در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در توافق بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد که سهمیه‌ها ساماندهی شوند و حال در مرحله تدوین هستند. درحقیقت آن‌ها به دنبال متعادل سازی سهمیه‌ها هستند تا کار پیچیده نباشد.
  تغییرات سهمیه‌های کنکور سراسری به کنکور ۱۴۰۱ نمی‌رسد
پورعباس تاکید کرد: تغییرات سهمیه‌های کنکور سراسری به کنکور ۱۴۰۱ نمی‌رسد. همان سهمیه‌های پیشین اعمال می‌شود.
وی با اشاره به تغییرات سوابق تحصیلی گفت:
به نظر من به عنوان آزمون ساز، دیگر کنکور به معنای واقعی نداریم. ۶۰ درصد سوابق تحصیلی در نظر گرفته می‌شود و ترکیبی از سوابق تحصیلی و آزمون نتیجه سنجش فرد را نشان می‌دهد. اینکه یک سال فرد درس می‌خواند و در چهار ساعت نتیجه اش مشخص می‌شود استرس زیادی به داوطلب وارد می‌کند.
رئیس سازمان سنجش با اشاره به ایده‌های متفاوت برای آزمون‌های هوشمند گفت: از سوالات چهار گزینه‌ای، سوالات هم گزینه‌ای، سوالات
پاسخ کوتاه، سوالات پاسخ بسته و حتی سوالات تشریحی گزینه‌هایی هستند که برای آزمون‌های هوشمند در نظر گرفته شده است که استرس را هم از بین می‌برد.رئیس سازمان سنجش درباره طراحی سوالات کنکور و تغییر طراحان گفت: سامانه‌ای طراحی کردیم که هر استاد دانشگاه یا هر معلمی در هر نقطه‌ای از کشور می‌تواند طراح سوال کنکور باشد و آن را داشبوردی که فرد دارد قرار دهد. برای استفاده از این سوالات هیات ممیزه سوال داریم که به صورت هوشمند سوالاتی که کدینگ شده اند و به خط کتاب رفرنس داده اند استفاده می‌کنند.