افزایش نرخ ارز ماندگار نیست

در صورت نیاز مداخله خواهیم کرد؛

رئیس کل بانک مرکزی نوسانات اخیر نرخ ارز را موقتی و کوتاه مدت خواند و با تاکید بر لزوم حفظ ذخایر ارزی کشور گفت: در صورتی که نوسان ماندگار باشد، قطعا در بازار مداخله خواهیم کرد.

افزایش نرخ ارز ماندگار نیست

رئیس کل بانک مرکزی نوسانات اخیر نرخ ارز را موقتی و کوتاه مدت خواند و با تاکید بر لزوم حفظ ذخایر ارزی کشور گفت: در صورتی که نوسان ماندگار باشد، قطعا در بازار مداخله خواهیم کرد.
به گزارش مهر، عبدالناصر همتی با حضور در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما درباره تحولات اخیر بازار ارز و افزایش قیمت دلار گفت: نوسانات اخیر نرخ ارز موقتی و کوتاه مدت است.وی با تاکید بر لزوم حفظ ذخایر ارزی کشور گفت: در صورتی که ببینیم نوسان ماندگار است قطعاً در بازار مداخله خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه سیاست پولی بانک مرکزی به نحوی تدوین شده است که نقدینگی کنترل شود، گفت: هدف‌گذاری تورم را برای یک سال آینده اعلام کردیم که همان ۲۲ درصد است و مصر هستیم با اقداماتی که در پیش داریم آن را تحقق بخشیم. همچنین سال گذشته رشد نقدینگی، ۳۱ درصد بود که اگر با میانگین بلندمدت این میزان را مقایسه کنیم، تنها ۶ واحد درصد اضافه شده که این ۶ واحد درصد نمی‌تواند چنین التهابی را در بازار ارز ایجاد کند.
همتی با بیان اینکه شوک‌های ارزی گذراست، عنوان کرد: باید توجه داشت که این شوک‌ها گذراست. آنچه برای ما مهم است قیمت ارز در سامانه نیماست چراکه تجارت کشور در آنجا تأمین می‌شود. همین امروز میانگین دلار در نیما زیر ۱۶ هزار تومان مبادله می‌شود و امروز چیزی در حدود ۱۲۰ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه صورت گرفته است. روز گذشته نیز بالای ۱۲۰ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شده بود. میانگین یک ماه گذشته سامانه نیما، درهم حدود ۴,۴۰۰ تومان و قیمت دلار زیر ۱۶ هزار تومان است.
وی در ادامه یادآور شد: پس آنچه در بازار رخ داده شوک موقتی است و برای شوک‌های موقتی نمی‌توانیم سیاست‌های پولی مان را تغییر دهیم. تغییر در سیاست‌های پولی باید زمانی فرابرسد که احساس کنیم فروضی که برای پیش بینی تورم داریم که یکی از آنها نیز نرخ ارز است، آن هم نرخ ارزی که برای تولید ما مصرف می‌شود، اگر اینها دچار تغییر شود دخالت می‌کنیم. تمام تلاش ما این است که بازار را کنترل کنیم وتا حدودی نیز کنترل کردیم. انشالله تعادلی که بین عرضه و تقاضا در سامانه نیما باید اتفاق بیفتد و اکنون نیز در حال رخ دادن است، طی هفته‌های آینده، تمام تلاشمان را برای بازگشت تعادل به اقتصاد به کار می‌گیریم.
وی با اشاره به اطلاعیه روز گذشته وزارت صمت درخصوص صادرکنندگانی که ارز را به کشور بازنگردانده اند، گفت: وزارت صمت دیروز اعلام کرده است، کسانی که ارز به کشور برنگردانده اند، دیگر کارت بازرگانی به آنها تعلق نمی‌گیرد، دوم اینکه به هر حال ابزاری که شورای عالی هماهنگی اقتصادی قانون است به ما این اجازه را داده است و می‌توانیم این موارد را به قوه قضائیه ارجاع دهیم و سال گذشته نیز بخشی را ارجاع دادیم. امیدواریم که به این مرحله نرسیم. روابط ما صادرکنندگان صمیمی و دوستانه است. امیدواریم تا پایان سال بخش اعظم ارز به کشور بازگردد که نیاز نباشد این کار را انجام دهیم.