بهبوديافتگان كوويد۱۹، پلاسماي خود اهدا كنند

با تزريق پلاسماي خود افرادي كه به كوويد۱۹ دچار شده و بهبود يافته اند، مي توان جان ۵۰ درصد از مبتلايان به اين بيماري را نجات داد.

بهبوديافتگان كوويد۱۹، پلاسماي خود اهدا كنند


با تزريق پلاسماي خود افرادي كه به كوويد19 دچار شده و بهبود يافته اند، مي توان جان 50 درصد از مبتلايان به اين بيماري را نجات داد. چرا كه به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: در بدن بهبودیافتگان از بیماری کرونا، پادتن ضد کرونا وجود دارد و حدس می‌زنیم به واسطه آن پادتن بالایی که در بدن‌شان بوده است توانسته‌اند شفا پیدا کنند و بهبود بیابند. ما پادتن این‌ها را از طریق پلاسمای استخراج می‌کنیم و این پلاسما را در اختیار بیمارانی می‌گذاریم که الان بستری هستند.
استفاده از پلاسما درماني در درمان كوويد19 اختصاص به كشور ما ندارد و در اغلب كشورها از اين روش استفاده مي‌شود.
در بیمارانی که از یک بیماری بهبود یافته‌اند، آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌هایی دائمی، توسط سیستم ایمنی بدن در پلاسمای خون آن‌ها، جزء مایع خون، ایجاد می‌شود. برای تبدیل این مایع به یک دارو، پلاسمای برداشت شده از نظر مورد آزمایش قرار می‌گیرد و برای جداسازی آنتی‌بادی‌های محافظ تصفیه می‌شود. این مشتق پلاسما یا اصطلاحا پلاسمای بهبودیافتگان در صورت تزریق ماده حاصل به بیمار جدید ایمنی منفعلی را تا زمانی که سیستم ایمنی بدن بیمار بتواند پادتن خود را تولید کند، تأمین می‌کند.
مایک رایان، رئیس برنامه فوریت‌های پزشکی سازمان جهانی بهداشت مي گويد:«پلاسمای بیمار بهبودیافته زمینه‌ای بسیار مهم برای پیگیری است و به عنوان یک روش درمانی احتمالی برای بیماران مبتلا به
کووید- ۱۹ مورد بررسی است. این کار باید در زمانی مناسب انجام شود زیرا ویروس را در سیستم مسدود می‌کند و به سیستم ایمنی بیمار جدید کمک مهمی در زمان موردنیاز می‌دهد؛ اما باید زمان مورد استفاده به دقت انتخاب شود و همیشه موفقیت‌آمیز نیست.
اما البته كشورهاي ديگر هزينه هنگفتي بابت دريافت پلاسماي افراد بهبود يافته به آنان مي‌پردازند و همين مورد در شرايط اقتصادي فعلي، خود نوعي مشوق محسوب مي‌شود. در حالي‌كه در كشور ما معمولا انتظار اين است كه چنين اهداهايي به رايگان انجام گيرد و يا هزينه‌اي بابت آن  پرداخته مي شود چنان اندك است كه فرد بهبوديافته به خود زحمت مراجعه به سازمان انتقال خود را نمي‌دهد. بنابراين اگر اين ماده حياتي براي بهبود بيماران مبتلا به كوويد19، بسيار ضروري است نهادها مربوطه بايد از سياست‌هاي تشويقي استفاده كنند.  به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران پلاسما درمانی به‌طور تقریبی ۵۰ درصد مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد.تنها مشکل مهمی که داریم این است که بهبودیافتگان از کرونا به دعوت ما آن پاسخی را که باید دهند، نمی‌دهند.کسی که يك ماه از بهبودش گذشته باشد کاملاً سالم تلقی می‌شود و بر اساس استاندارد‌های جهانی می‌تواند حتی خون اهدا کند یا سر کار برگردد.خوب است بدانيم كه بخش مایع خون پلاسما (Plasma) نام دارد. اين بخش ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد و مایعی است که ۹۱ درصد آن را آب، يك درصد آن‎را املاح و یون‎های معدنی، ۷ درصد آن‎را پروتئین‎های پلاسما، و يك درصد باقی‌مانده را ویتامین‌ها، مواد قندی و لیپیدی، هورمون‌ها، اسیدهای آمینه، گلوکز و چربی و مواد دفعی تشکیل می‌دهند.