نزدیک ۱۰ میلیون تن کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد

نزدیک ۱۰ میلیون تن کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد


معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت آذربایجان غربی صدور ۹ میلیون و ۶۵۸ هزارتن انواع کالا از استان طی هفت ماه گذشته سال‎جاری به خارج کشور خبر داد.
محمد دهقان در گفتگو با مهر با بیان اینکه امسال در ۷ ماه گذشته
۹ میلیون و ۶۸۵ هزار تن کالا از گمرکات استان به خارج کشور صادر
 شده است، افزود: ارزش این کالاهای صادراتی بیش از یک میلیارد و
 ۹۱۶ میلیون دلار برآورد شده است.
وی با بیان اینکه در مدت زمان مذکور بیش از ۳۶۱ میلیون تن انواع کالاهای مورد نیاز کشور به ارزش بیش از ۴۸۷ میلیون دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است، گفت: عمده کالاهای صادراتی کشور شامل پتروشیمی و پایه نفتی، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، تولیدات صنعتی، مواد معدنی و صنایع معدنی، فرش و صنایع دستی هستند.
دهقان ادامه داد: استان آذربایجان غربی با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی که مهمترین آنها هم مرز بودن با چند کشور اوراسیایی، آسیایی و به خصوص ترکیه که تنها راه زمینی ورود به بازارهای اروپایی محسوب می‌شود، در توسعه صادرات غیر نفتی و همچنین ترانزیت کالا از کشورهای آسیایی به اروپا با توجه به افزایش هزینه حمل و نقل دریایی نقش اساسی را ایفا می‌کند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت آذربایجان غربی افزود: وجود ۵ پایانه مرزی زمینی و بزرگترین منطقه آزاد تجاری کشور در آذربایجان غربی زمینه صادرات تولیدات صنعتی و کشاورزی در این استان را به بازارهای مختلف جهانی فراهم ساخته است.
دهقان یکی از مهمترین گذرگاه‌های صادراتی استان را گمرک تمرچین در نقطه مشترک مرزی بین ایران و عراق عنوان و اضافه کرد: در این مدت بیش از ۴۳ میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۱۶ میلیون دلار به کشور عراق و اقلیم صادر و همچنین طی مدت زمان یاد شده بیش از
 ۲۰۰ هزار تن انواع کالای مورد نیاز کشور به ارزش بیش از ۳۸ هزار دلار وارد کشور شده است.
آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق نزدیک هزار کیلومتر مرز مشترک دارد.