جزئیات جدید وام ساخت یک میلیون مسکن اعلام شد

عضو کمیسیون عمران مجلس از اعطای تسهیلات طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن در دامنه ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان با نرخ سودهای ۵ تا ۱۲ و بازپرداخت ۲۰ ساله خبر داد.

جزئیات جدید وام ساخت یک میلیون مسکن اعلام شد

عضو کمیسیون عمران مجلس از اعطای تسهیلات طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن در دامنه ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان با نرخ سودهای ۵ تا ۱۲ و بازپرداخت ۲۰ ساله خبر داد.
به گزارش  مهر، اقبال شاکری درباره جزئیات ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال گفت: کل بودجه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال از بانک‌ها تأمین خواهد شد و بانک‌ها موظف هستند ۲۰ درصد از کل تسهیلات بانکی در سال را به بخش مسکن تخصیص دهند.
وی با بیان این‌که تسهیلات ساخت یک میلیون واحد مسکونی ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان است که در شهرها و کلان‌شهرها با نرخ ۵ تا ۱۲ درصد پرداخت می‌شود و بانک‌ها ضابطه‌مند هستند که این تسهیلات را پرداخت کنند گفت: این نرخ سود تسهیلات بانکی بین ۵ تا ۱۲ درصد است و بانک‌ها موظف هستند تسهیلات برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی را با این میزان بپردازند.
شاکری اظهار کرد: این تسهیلات را از طریق صندوق ملی مسکن و بانک‌ها تأمین خواهیم کرد.
شاکری با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی و همچنین شورای‌عالی مسکن معتقد هستند که بانک‌ها سرکش هستند و زیر بار پرداخت این تسهیلات نمی‌روند افزود: شورای‌عالی مسکن اعلام کرده که باید مدت بازپرداخت این تسهیلات ۱۸ تا ۲۰ سال باشد و بانک‌ها باید در پرداخت این تسهیلات همکاری‌های لازم را انجام دهند.
 سامانه ثبت نام جهش تولید مسکن هفته آینده فعال می‌شود
شاکری با بیان این‌که ظرف یک هفته آینده سامانه برای ثبت‌نام جهت تولید مسکن اعلام می‌شود گفت: بسیاری از مردم تصور می‌کنند که میزان اقساط این تسهیلات بالا است اما در حال حاضر میزان اقساط این تسهیلات حدود ۵ تا ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است که ظرف مدت ۲ تا ۵ سال این تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.
وی تصریح کرد: در این طرح نه از لحاظ پرداخت تسهیلات و نه از لحاظ تأمین مسکن مشکلی وجود دارد اما وزارت راه و شهرسازی باید تمهیدات لازم را در بحث کنترل قیمت مسکن و مدت‌زمان ساخت آن انجام دهد چراکه در پروژه‌های گذشته ازجمله مسکن مهر به دلیل افزایش مدت‌زمان ساخت بسیاری از سازندگان به بهانه نرخ تورم قیمت تمام‌شده ساخت را افزایش دادند بنابراین باید در اجرای این طرح از سازندگان حرفه‌ای و بخش‌های دولتی مانند بنیاد مسکن بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان ساخت استفاده شود.
 ۱۰ میلیون تقاضای فعال مسکن داریم
عضو شورای عالی مسکن اضافه کرد: ما در حال حاضر ۱۰ میلیون متقاضی برای بازار مسکن نیازمند هستیم که با احساب افراد بد مسکن و مجردها، تعداد متقاضیان مسکن به ۱۲ میلیون نفر می‌رسد.شاکری با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده امسال ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی و سال آینده ۲ میلیون واحد دیگر را آغاز خواهد کرد گفت: چراکه مدت زمان ساخت هر واحد مسکونی دو سال است و ما امیدواریم ۴ میلیون مسکن را بتوانیم ظرف ۴ سال دولت سیزدهم به پایان برسانیم؛ البته در این طرح از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و همچنین کمیته امداد هم حمایت‌های لازم را خواهیم کرد و آن‌ها را هم در خانه‌دار شدن سهیم خواهیم کرد.