خودروی برقی در ایران نمایشی و آدرس غلط است

خودروی برقی در ایران نمایشی و آدرس غلط است


رئیس اتحادیه انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: اکنون خودروساز باید در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند اما به جای این کار خرج سیاسی می‌کند تا حمایت نمایندگان را برای خودش بخرد.
هاشم اورعی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره استفاده از خودروی برقی در کشور و زیرساخت‌های تامین سوخت اظهار داشت: تا سال 2050 تقاضای انرژی در جهان روند کاهشی پیدا می‌کند، یعنی تا 2030 تا حدی افزایش و تا 2050 کاهش خواهد یافت و این تعجب‌آور است زیرا انتظار این است که تا 30 سال آینده هم جمعیت جهان زیاد می‌شود و هم اینکه GDP جهان با شیب زیادی افزایش خواهد یافت، بنابراین وقتی هم جمعیت افزایش پیدا می‌کند و هم مردم جهان پولدار می‌شوند، باید تقاضای انرژی افزایش یابد اما شاهدیم که روند کاهشی است زیرا تکنولوژی به کمک انرژی می‌آید نتیجه اینکه علیرغم افزایش جمعیت و مصرف با توجه به اینکه راندمان مصرف انرژی هم بیشتر می‌شود تقاضای انرژی کاهش پیدا می‌کند، اما وقتی عمیق‌تر نگاه می‌کنیم بزرگترین دلیل اینکه مصرف انرژی در 30 سال آینده کاهش پیدا می‌کند این است که جهان به شدت به سمت برقی شدن می‌رود یعنی در 30 سال آینده علیرغم اینکه تقاضا انرژی کاهش می‌یابد، تقاضای نفت، گاز زغالسنگ و انرژی هسته‌ای کاهش پیدا می‌کند بر خلاف آنها تقاضا برای برق دو برابر و در واقع عمق نفوذ این انرژی افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: تا نیمه قرن  سیستم انرژی جهان برقی می‌شود و بزرگترین دلیل آن حمل و نقل جاده‌ای است یعنی در 30 آینده خودروهای سواری و تجاری از بنزینی و گازوئیلی به سمت برقی شدن می‌روند، در نتیجه تقاضای سوخت فسیلی کم و برق زیاد می‌شود، اما مهمترین دلیل اینکه جهان به سمت برقی شدن می‌رود این است که خودروهای برقی صحنه را به خود متعلق می‌کنند.
 تا 10 سال بعد ماشین بنزینی نداریم
استاد دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: تقریبا در تمام اروپا قانون شده که تا 2030 اجازه فروش خودروی برقی و دیزلی را نخواهند داد یعنی عمر خودروی دیزلی تا پایان این دهه است حتی نروژ پایان عصر خودروی بنزینی را سال 2025 اعلام کرده است، یعنی تا 10 سال بعد چیزی به نام خودروی غیربرقی نخواهیم داشت.
به گفته وی؛ تاکنون مهمترین عامل بازدارنده در توسعه سریع خودروی برقی؛ باتری بود چون باتری تا چند سال پیش نیمی از قیمت یک خودروی برقی بود و محدودیت اصلی نیز تکنولوژی باتری بود، تحقیقات گسترده‌ای انجام شد و در همین سال اخیر تحولات بسیار بزرگی در فناوری باتری انجام شد و ذخیره انرژی در دنیا نتیجه داد به طوری که باتری‌ها کوچک و ارزان می‌شوند، قیمت باتری خودروی برقی که تا چند سال پیش 50 درصد بود اکنون یک‌سوم شده و به شدت پایین‌تر خواهد آمد.
اورعی خاطرنشان کرد: شرکت امریکایی تسلا با همکاری یک شرکت کره‌ای و جنرال‌موتورز سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری کردند تا در کمتر از
یک سال آینده باتری‌های جدیدی به بازار ارائه می‌دهند که هم سبک و هم ارزان است و به این دلیل ما شاهد تحول بسیار سریع در توسعه خودروی برقی در جهان هستیم و جایگزین خودروهای بنزینی و فسیلی خواهند شد.