نان، مرغ و تعمیر خودرو در صدر شکایات مردمی

در مرداد ماه امسال بیش از ۱۴ هزار شکایت در حوزه کالا و خدمات در کل کشور ثبت شده که بیشترین شکایات بر اساس نوع تخلف مربوط به گرانفروشی، کم فروشی، تقلب و عدم درج قیمت و از بین انواع کالا مربوط به انواع نان و گوشت مرغ و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستوران‌های غذاخوری بوده است.


در  مرداد ماه امسال بیش از ۱۴ هزار شکایت در حوزه کالا و خدمات در کل کشور ثبت شده که بیشترین شکایات بر اساس نوع تخلف مربوط به گرانفروشی، کم فروشی، تقلب و عدم درج قیمت و از بین انواع کالا مربوط به انواع نان و گوشت مرغ و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستوران‌های غذاخوری بوده است.
به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در مرداد ماه امسال ۱۴ هزار و ۶۰ فقره گزارش و شکایت مردمی در خصوص کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها دریافت شده که
 ۲۴۱۴ مورد گزارش کتبی، ۱۷۷۴ مورد حضوری و ۹۸۷۲ مورد تلفنی بوده است. از مجموع این گزارش‌ها، ۳۹۷۶  مورد متخلف و ۵۶۸۵ مورد غیر متخلف شناخته شده و ۴۴۰۲ فقره دیگر به علت انجام کار کارشناسی در حال پیگیری است. ارزش ریالی کل پرونده‌ها نیز بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.
از این تعداد شکایات ۱۲ هزار و ۵۳۰ فقره مربوط به کالا بوده و
۱۵۳۰ مورد دیگر مربوط به خدمات بوده است. بیشترین شکایات بر اساس نوع تخلف هم مربوط به گرانفروشی، کم فروشی، تقلب و عدم درج قیمت و از بین انواع کالا مربوط به انواع نان و گوشت مرغ و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستوران‌های غذاخوری بوده است.
در این میان از مجموع شکایات رسیدگی شده که منجر به تخلف شده‌اند، ۳۳۸ فقره در کارگروه‌های رسیدگی استانی منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شد.
گفتنی است که شهروندان می‌توانند از طریق مراجعه حضوری، شماره‌گیری ازطریق تلفن ۱۲۴، کتبی، پست،   پورتال سازمان حمایت «WWW.cppo.ir» و اپلیکیشن آپ ۱۲۴.ir  شکایات خود را تنظیم کنند.
طبق قانون نظام صنفی، گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب،  احتکار،  عرضه خارج از شبکه، عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع، فروش اجباری، ‌عدم درج قیمت و عدم صدور صورتحساب ازجمله مهم‌ترین تخلفات صنفی است.