رمز پیروزی

تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر موفق شد تیم ملی فوتبال عراق را با ۳ گل شکست دهد. حال سوالی که مطرح می شود این است :

تیم ملی فوتبال کشورمان  در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر موفق شد تیم ملی فوتبال عراق را با ۳ گل شکست دهد. حال سوالی که مطرح می شود این است :
رمز پیروزی تیم ملی در این بازی چه بود ؟
در پاسخ به این سوال می توان گفت ، خودباوری بازیکنان را باید یکی از دلایل اصلی این پیروزی به حساب آورد ، چرا که بازیکنان تیم ملی کشورمان در هر شرایطی توانایی های خود را باور داشته و بر اساس آن به مقابله به حریف می روند .
از سوی دیگر با مقایسه ترکیب دیدار مقابل عراق با بازی قبلی مقابل سوریه  یکسری تغییرات فردی به خصوص در فاز دفاعی ایجاد شده بود که این تغییرات بسیار موثر بود و نقش آن را هم دیدیم.
البته باید قبول کرد ، هنوز تعدادی از بازیکنان ما با دوران اوج خود فاصله دارند، اما با این وجود باز هم تیمی مقتدر و با انگیزه را در این مسابقات داریم که می‌توان به آنها برای صعود به جام جهانی دل بست.
از طرف دیگر در ثبت این پیروزی با ارزش نباید از نقش گل زودهنگام علیرضا جهانبخش هم به راحتی عبور کنیم. این گل فشار را از روی تیم ملی ایران برداشت و باعث شد در سایر دقایق بازی با استرس کمتری میدان داری کنیم و به ادووکات و بازیکنان تیم ملی عراق شوک عظیم و غیر قابل پیش‌بینی وارد کرد که تا مدت‌ها تاثیر آن در زمین آشکار بود.
علاوه بر این، مصدومیت «بشار رسن» بازیکن سابق پرسپولیس و تعویض اجباری او به این مربی و تیمش شوک دیگری وارد کرد. به طوری که آنان به ناچار باید نقشه دوم را در زمین پیاده می‌کردند اما با توجه به شیوه بازی مشخص شد ابزار لازم برای  اجرای آن را ندارند.
از یاد نبریم، ادووکات به تازگی سرمربی این تیم شده و هنوز شناخت کافی از بازیکنان و توانمندی آنان ندارد و همین مساله دلیل اصلی تغییر در ترکیب و تاکتیک تیم بود؛ این در حالی است که تیم ملی عراق هنگامی که «کاتانچ» را در راس کادر فنی خود داشت هماهنگ‌تر و مسنجم‌تر بازی می‌کرد. بازیکنان در کار گروهی و دفاع گروهی و خطی بسیار بهتر از زمان حال بودند.  از سوی دیگر مصدومیت دروازه‌بان اصلی تیم ملی عراق ضربه مهلک دیگری بر پیکره آن وارد کرد که نباید به آسانی از کنار آن گذشت.
البته اسکوچیچ تعویض‌های خوبی کرد و همه تعویض‌های او در فاز تهاجمی بود. با اینکه شاید تصور می‌شد او برای حفظ نتیجه فاز دفاعی تیمش را تقویت کند، اما وی جسارت به خرج داد و تا پایان بازی فاز تهاجمی تیمش را تقویت کرد.