پیشنهاد صندوقی برای الکترونیکی‌شدن عوارض آزادراهی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: پیشنهادی برای راه‌اندازی صندوقی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی برای الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی داده‌ایم که اگر این اتفاق بیافتد، مسلما سرمایه‌گذاران آزادراه‌های کشور از این طرح استقبال می‌کنند.

 

 


مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: پیشنهادی برای راه‌اندازی صندوقی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی برای الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی داده‌ایم که اگر این اتفاق بیافتد، مسلما سرمایه‌گذاران آزادراه‌های کشور از این طرح استقبال می‌کنند.
خیراله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: آنچه در وهله نخست در زمینه عوارض الکترونیکی اهمیت دارد این است که سرمایه‌گذاران آزادراه‌های خصوصی بتوانند به درآمدشان و هزینه‌ای که صرف کرده‌اند برسند و برای اینکه بتوانند به آن برسند، مردمی که از آزادراه استفاده می‌کنند باید همکاری کنند و عوارض را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند و اگر این اتفاق بیافتد سرمایه‌گذاران اعتماد بیشتری به این طرح خواهند کرد.
وی افزود: الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی ویژگی‌های بسیاری دارد که می‌توان به صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌های جاری و کنونی شرکت‌های آزادراهی اشاره کرد و به غیر از آن جلوگیری از توقف مردم در ایستگاه‌های عوارضی، شناسایی شدن همه خودروها و جلوگیری از فرار ماشین، پیشگیری از بروز ترافیک در محورهای آزادراهی و... از دیگر مزایای الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی است. به همین دلیل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل به جهت وظیفه‌مندی و هم سرمایه‌گذاران آزادراه‌های بخش خصوصی راغب به اجرای این طرح هستند اما مشکلی که وجود دارد این است که مردم از پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی استقبال نمی‌کنند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: در وهله نخست میزان همکاری مردم و پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی حدود ۴۰ درصد بود که پس از گذشت مدتی به حدود
۵۳ درصد رسید. این عدم استقبال مردم از پرداخت عوارض الکترونیکی برای سرمایه گذاران سخت بود چرا که آن‌ها باید بخشی از این درآمد را برای ایمنی و نگهداری استفاده می‌کردند و به بخشی دیگر از آن به به عنوان بازگشت سرمایه نگاه می‌کردند و با استقبال ۵۰ درصدی مردم عملا ایمنی و نگهداری آن محور هم به مشکل برخورد می‌کرد.
خادمی گفت: پس از گذشت مدتی، وزیر راه و شهرسازی با پلیس تفاهم‌نامه‌ای تبادل کردند که در همین راستا با همکاری خوب پلیس موفق شدیم تا دوربین‌های آزادراه‌ها را به راهنمایی و رانندگی کشور متصل کنیم و در پی این تفاهم پیامک عوارض آزادراه‌ها از طریق پلیس برای مردم ارسال می‌شد. این اتفاق سبب شد تا استقبال مردم بیشتر شود و به حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد برسد اما برخی از رانندگان (بیش از ۳۰ درصد) با وجود ارسال پیامک از سوی پلیس باز هم عوارض خود را پرداخت نکرده‌اند. بنابراین بازستاندن این عوارض از سوی پلیس مشمول مرور زمان می‌شود و این مسئله برای سرمایه‌گذاران مشکل ایجاد می‌کند.