هجوم مردم به ارمنستان برای دریافت واکسن و درآمد دولت!

در طی دو هفته اخیر، برخی هموطنان که توان مالی متناسبی دارند، به جای این‌که منتظر نوبت‌شان در صف دریافت واکسن در داخل کشور بمانند، ترجیح داده‌اند به کشورهای خارجی سفر کرده و واکسن دلخواه خود را دریافت کنند. یکی از نزدیک‌ترین کشورها که سفر به آن به‌صورت زمینی هم ممکن و هم آسان است، کشور ارمنستان می‌باشد، کشوری کوچک در همسایگی ما!

هجوم مردم به ارمنستان برای دریافت واکسن و درآمد دولت!

در طی دو هفته اخیر، برخی هموطنان که توان مالی متناسبی دارند، به جای این‌که منتظر نوبت‌شان در صف دریافت واکسن در داخل کشور بمانند، ترجیح داده‌اند به کشورهای خارجی سفر کرده و واکسن دلخواه خود را دریافت کنند. یکی از نزدیک‌ترین کشورها که سفر به آن به‌صورت زمینی هم ممکن و هم آسان است، کشور ارمنستان می‌باشد، کشوری کوچک در همسایگی ما! برخی از هموطنان، برای دریافت واکسن، در
«دو نوبت» به این کشور سفر می‌کنند و ارمنستان، با اندیشیدن تمهیداتی، حتی این سفر را برای ایرانیان درخواست کننده، آسان کرده است؛ تزریق واکسن درست در لب مرز توسط «اتوبوس‌های اورژانسی». در این مورد جای دارد از مسئولان پرسیده شود که چرا وعده‌های مختلف در مورد واردات واکسن و نویدهای پرآب و تاب – والبته افتخارآمیز- تولید واکسن داخلی بالاخره به نتیجه نمی‌رسد و مردم هنوز یا در نوبت و در صف ایستاده‌اند یا باید چند ماه برای دریافت دوز دوم صبر کنند؟ عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت، در پاسخ به این پرسش که «هنوز ما نمی‌توانیم بر واکسن داخلی تکیه کنیم؟» گفته «بهتر است بگویم نمی‌دانم، از یک سو سازندگان می‌گویند واکسن‌ها به وزارت بهداشت تحویل داده شده است، اما وزارت بهداشت می‌گوید که دریافتی با این مشخصات مخصوص نداشته است و ما هنوز خودمان گیج هستیم که چه اتفاقی افتاده است»! این در حالیست که وزارت بهداشت هم اظهار کرده به مقداري كه اعلام مي كنند واکسنی دریافت نکرده‌ است و معلوم نیست این واکسن‌ها الان کجاست؟ یک مقام ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هم که واکسن کرونای برکت را تولید می‌کند، می‌گوید ۱.۲ میلیون دوز واکسن برکت «در مرحله پر کردن ویال‌ها» دچار مشکل و از چرخه تولید خارج شده است! یک مقام سازمان غذا و داروی ایران هم وعده داده است تا آخر تیرماه روند واکسیناسیون کرونا به «سرعت نسبی» برسد.
همه این بی‌خبری‌‌ها و بی‌نظمی‌ها در حالی جریان دارد که ایران با  ۹۲ شهر از لحاظ وضعیت کرونا قرمز، ۱۸۳ شهر نارنجی و ۱۷۳ شهر زرد، وارد موج پنجم کرونا شده است؛اما در همین مدت بسیاری از کشورهای منطقه مانند ترکیه و امارات متحده عربی با انجام گسترده واکسیناسیون محدودیت‌های مربوط به کرونا را کاهش داده‌اند. بنابراین طبیعی است که برخی از ایرانیان برای دریافت واکسن و با دردست داشتن تست PCR منفی، مبادرت به سفر کنند. در این میان البته کسب‌وکار بسیاری از تورهای مسافرتی رونق گرفته است، برخی از خانواده‌ها، با در اختیار گرفتن یک اتوبوس کامل و به‌صورت دربستی خود را به مرز «نوردوز» در ارمنستان می‌رسانند و بلافاصله واکسن «انتخابی» خود را دریافت می‌کنند. با چنین استقبالی، منوی «چارتری»  هم به سفر با اتوبوس افزوده شده است. اما در این میان تنها آژانس‌ها و تورهای مسافرتی و دلالان نیستند که سود می‌کنند، این دولت هم هست که سود خود را از قِبَل چنین سفرهای دوگانه‌ای می‌برد؛ زیرا هر مسافر که به خارج از کشور سفر کند، حتی اگر این سفر درحد چند قدم فراتر رفتن از مرز باشد، عوارض خروج پرداخت می‌کند؛ در واقع هر ایرانی که برای واکسن کرونا به ارمنستان- یا هرجای دیگری- می‌رود،باید برای سفر اول ۴۰۰ هزار تومان و برای سفر دوم ۶۰۰ هزار تومان به‌عنوان عوارض خروج از کشور به دولت، پرداخت کند.
پس پربیراه نیست که اگر کسی از مسئولان، دلهره و نگرانی سفرهای خارجی هموطنان را صرفا برای دریافت واکسن، داشته باشند، برای دریافت واکسن هر فرد باید دوبار سفر کند و در هر دوبار باید عوارض خروج پرداخت کند، چه درآمدی بهتر از این در چنین وضعیت اقتصادی و کسری بودجه دولت!