عوارض جانی و مالی فرسودگی صنعت برق کشور

طی چندهفته اخیر، شهروندان در شرایط و مشاغل مختلف، با قطعی برق آن‌هم به دفعات در طول یک روز، مواجه شده‌اند، در برخی موارد نقاطی از شهر، در یک روز ۸ ساعت خاموشی متحمل شده‌اند. با قطع برق، برخی از بیمارستان‌ها، دچار مشکلات فراوان در استفاده از ابزار خاصی چون دستگاه اکسیژن‌رسانی شده و به گفته یک پزشک ICUبیماران به دلیل نرسیدن اکسیژن دچار اکسپایر و در نهایت مرگ می‌شوند. جداول ارائه شده دررابطه با قطعی برق، رعایت نمی‌شوند و بی‌نظمی وخیمی بر خاموشی برق حاکم است؛ وزیر کشور گفته است:«اگر قرار است خاموشی داشته باشیم، بهتر است برنامه‌ریزی شده و با اطلاع قبلی مردم باشد.» اما گویا در وزارت نیرو خبرهای دیگری است و همین اخبار، امکان رعایت جدول‌های زمانی خاموشی را نمی‌دهد. مدیرکل امورمشترکان توانیر می‌گوید:«قرار بود کار تعمیرات برخی از نیروگاه‌ها یک هفته‌ای انجام شود اما این کار تا ۱۲ روز به طول انجامیده.»

عوارض جانی و مالی فرسودگی صنعت برق کشور

طی چندهفته اخیر، شهروندان در شرایط و مشاغل مختلف، با قطعی برق آن‌هم به دفعات در طول یک روز، مواجه شده‌اند، در برخی موارد نقاطی از شهر، در یک روز 8 ساعت خاموشی متحمل شده‌اند. با قطع برق، برخی از بیمارستان‌ها، دچار مشکلات فراوان در استفاده از ابزار خاصی چون دستگاه اکسیژن‌رسانی شده و به گفته یک پزشک ICUبیماران به دلیل نرسیدن اکسیژن دچار اکسپایر و در نهایت مرگ می‌شوند. جداول ارائه شده دررابطه با قطعی برق، رعایت نمی‌شوند و بی‌نظمی وخیمی بر خاموشی برق حاکم است؛ وزیر کشور گفته است:«اگر قرار است خاموشی داشته باشیم، بهتر است برنامه‌ریزی شده و با اطلاع قبلی مردم باشد.» اما گویا در وزارت نیرو خبرهای دیگری است و همین اخبار، امکان رعایت جدول‌های زمانی خاموشی را نمی‌دهد. مدیرکل امورمشترکان توانیر می‌گوید:«قرار بود کار تعمیرات برخی از نیروگاه‌ها یک هفته‌ای انجام شود اما این کار تا ۱۲ روز به طول انجامیده.»
اکنون و پس از ارائه دلایل مختلف، بالاخره مشخص شد که برخی نیروگاه‌های کشوردچار فرسودگی بوده و نیازبه تعمیرات اساسی دارند؛ تولید برق کشورطی روزهای جاری به زحمت به ۵۶ هزار مگاوات رسیده و کشور با ۱۰هزار مگاوات کسری مواجه است. آرشیو آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد ۳۵درصد ظرفیت نیروگاهی ایران قبل از سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی شده و بسیاری از نیروگاه‌های قدیمی‌تر کشورعملا از رده خارج شده‌اند اما همچنان در آمارهای «ظرفیت تولید برق» لحاظ می‌شوند.کشور سالانه نیازمند افزایش پنج هزار مگاواتی تولید برق است تا جوابگوی رشد مصرف داخلی باشد.اگر وزارت نیروسالانه ۲ میلیارد دلار برای نوسازی شبکه هزینه نکند و تولید برق را در سال جاری حداقل ۱۵ هزار مگاوات افزایش ندهد، وضعیت کسری برق کشور در سال‌های پیش‌رو وخیم‌تر خواهد شد.آمارهای دو ماهه ابتدایی سال جاری وزارت نیرو نشان می‌دهد برای سال جاری
۳۴۹۶ مگاوات افزایش تولید برق برنامه‌ریزی شده که طی دو ماه ابتدایی سال جاری تنها ۲ مگاوات آن تحقق یافته است! به گزارش وزارت نیرو که در وبسایت رسمی آن منتشر شده، ایران پارسال بیش از ۲.۷ تراوات ساعت برق «وارد» کرده که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۱۰۳ درصد رشد داشته است. به‌نظر می‌رسد، پیش‌وبیش از هرچیزی، وزارت نیرو، به برنامه‌ریزی و بودجه کلان برای رفع مشکلات و ایجاد تاسیسات جدید نیاز دارد، چراکه فعلا هزینه این فرسودگی‌ها را مردم با جان‌ومال خود پرداخت می‌کنند.