صرفه‌جویی ۱.۲ میلیارد متر مکعبی گاز در کشور

با اجرای پروژه نیروگاه زغال سنگ سوز طبس محقق می‌شود؛

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی درباره میزان صرفه‌جویی در مصرف گاز با استفاده از زغال سنگ برای تولید برق در نیروگاه طبس گفت: برای تولید ۶۵۰ مگاوات دو میلیون تن زغال سنگ حرارتی سالانه با ارزش ۵۰۰۰ کیلوکالری نیاز داریم که اگر قرار بود گاز مصرف شود معادل ۱.۲ میلیارد متر مکعب خواهد بود.

صرفه‌جویی ۱.۲ میلیارد متر مکعبی گاز  در کشور

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی درباره میزان صرفه‌جویی در مصرف گاز با استفاده از زغال سنگ برای تولید برق در نیروگاه طبس گفت: برای تولید ۶۵۰ مگاوات دو میلیون تن زغال سنگ حرارتی سالانه با ارزش
 ۵۰۰۰ کیلوکالری نیاز داریم که اگر قرار بود گاز مصرف شود معادل ۱.۲ میلیارد متر مکعب خواهد بود.
به گزارش ایسنا، علیرضا نصراللهی در نشست خبری با اشاره به هزینه و افزایش تولید نیروگاه زغال سنگ طبس گفت: این نیروگاه ۶۵۰ مگاوات ظرفیت و قابلیت توسعه در دو فاز را دارد، با استفاده از سوخت زغال سنگ ما هیچ سوخت دیگری در نیروگاه مصرف نخواهیم کرد.وی میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه را در دو سال اول نزدیک ۶۰۰ میلیارد تومان و طی مدت چهار سال ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: نیروگاه طبس در سال ۱۴۰۳ وارد مدار خواهد شد.
مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با اشاره به آلایندگی زغال سنگ برای سوخت نیروگاه گفت: هیچ نگرانی بابت آلایندگی وجود ندارد زیرا از سیستم مدرن و پیشرفته استفاده می‌شود که ذرات معلق را حذف می‌کند و میزان گوگرد زغال سنگ نیز همزمان با سوخت خارج و از دودکش نیروگاه صرفا co۲ خارج می‌شود، گازهای دیگر نیز نه در سطح استاندارد ایران بلکه در سطح استاندارد جهانی است. تمامی پارامترهای زیست محیطی در این نیروگاه در نظر گرفته شده است.
نصرالهی با بیان اینکه طبس در آینده تبدیل به قطب انرژی خواهد شد، اظهار کرد: ۱.۷ میلیارد تن ذخیره زغال سنگ داریم که قابلیت بزرگی برای منطقه دارد و با این نیروگاه توانسته‌ایم ارزش زغال سنگ را مطرح کرده و نگرانی بابت خام فروشی را نیز رفع کنیم.
وی با بیان اینکه در سبد انرژی کشور باید از تمامی منابع قابل استحصال برای تولید برق استفاده کنیم، گفت: به همان اندازه که گاز و انرژی‌های تجدید پذیر اهمیت دارند، استفاده از زغال سنگ نیز می‌تواند مصرف گاز را کاهش دهد تا در پتروشیمی‌ها مصرف کنیم و همچنین تولید برق مطمئن داشته باشیم ضمن اینکه منبع سوخت و مصرف کنار هم باشد به لحاظ پدافند غیرعامل دارای اهمیت است.
وی با بیان اینکه با استفاده از زغال سنگ در تولید برق نیازی به سوخت منابع نخواهیم داشت، گفت: برای پسماند زغال سنگ نیز پروژه‌های خوبی تعریف شده که ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.
مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه در کشور ما زغال سنگ در جایگاه مناسبی به لحاظ ارزش قرار ندارد افزود: در تمام کشورهای پیشرفته از این سوخت با ظرفیت بالایی استفاده می‌کنند مثلا در آمریکا ۲۸ درصد تولید برق  در لهستان ۹۰ درصد و در چین ۳۶ درصد از تولید برق زغال سنگ جهت تولید برق استفاده می‌شود.
به گفته نصرالهی طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه با مصرف زغال سنگ جانمایی شود که به همان میزان در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد.
وی با بیان اینکه نیروگاه نکا بزرگترین نیروگاه بخاری شمال کشور است، اظهار کرد: این نیروگاه شامل چهار واحد ۴۴۰ مگاواتی است اما از سالیان گذشته مشکل نیروگاه تولید و مصرف آب بوده که ما با اجرای یک آب شیرین کن در کنار نیروگاه که افتتاح می شود این محدودیت برطرف خواهد شد.