کمین مرگ در جاده‌های غیراستاندارد!

هفته گذشته، مانند اغلب هفته‌های گذشته دیگر، تصادفات جاده‌ایِ دردناک خبرساز شدند. در تصادفات جاده‌ای و اتوبوسی هفته گذشته، شوربختانه دو خبرنگار محیط زیست و ۵ سربازمعلم جان خود را از دست دادند؛ آن‌هم تنها به دلیل فرسودگی اتوبوس و یا غیراستاندارد بودن جاده. این تصادفات، به‌ویژه تصادف اتوبوس حامل خبرنگاران با وسعت زیادی خبرساز شد، چون این افراد، برگزیدگان رسانه‌ای کشور بودند و فعالیت ویژه‌شان، موجب شد جامعه؛ از مسئولان گرفته تا مردم، واکنش بیشتر و وسیع‌تری نشان دهند. اما واقعیت تلخ این است که چنین تصادفاتی هر روز در جاده‌های کشور و برای مردم عادی هم اتفاق می‌افتد. در مورد اتوبوس خبرنگاران، راننده اتوبوس از همان ابتدا ازنقص فنی اتوبوس اطلاع داشته و آن‌را نیز اعلام کرده است. با این‌حال، مسئولانی که این سفر را تدارک دیده بودند، اتوبوس را تغییر ندادند. اما اولین اقدام عجولانه در مورد این تصادف، به‌جای بررسی بیشتر –که البته گویا به هفته پیش رو واگذار شده-ممنوع‌الکار کردن راننده اتوبوس بود؛ فردی که بیش از هر کس دیگری اخطار داده بود!


هفته گذشته، مانند اغلب هفته‌های گذشته دیگر، تصادفات جاده‌ایِ دردناک خبرساز شدند. در تصادفات جاده‌ای و اتوبوسی هفته گذشته، شوربختانه دو خبرنگار محیط زیست و 5 سربازمعلم جان خود را از دست دادند؛ آن‌هم تنها به دلیل فرسودگی اتوبوس و یا غیراستاندارد بودن جاده. این تصادفات، به‌ویژه تصادف اتوبوس حامل خبرنگاران با وسعت زیادی خبرساز شد، چون این افراد، برگزیدگان رسانه‌ای کشور بودند و فعالیت ویژه‌شان، موجب شد جامعه؛ از مسئولان گرفته تا مردم، واکنش بیشتر و وسیع‌تری نشان دهند. اما واقعیت تلخ این است که چنین تصادفاتی هر روز در جاده‌های کشور و برای مردم عادی هم اتفاق می‌افتد. در مورد اتوبوس خبرنگاران، راننده اتوبوس از همان ابتدا ازنقص فنی اتوبوس اطلاع داشته و آن‌را نیز اعلام کرده است. با این‌حال، مسئولانی که این سفر را تدارک دیده بودند، اتوبوس را تغییر ندادند. اما اولین اقدام عجولانه در مورد این تصادف، به‌جای بررسی بیشتر –که البته گویا به هفته پیش رو واگذار شده-ممنوع‌الکار کردن راننده اتوبوس بود؛ فردی که بیش از هر کس دیگری اخطار داده بود!
بانک جهانی در بررسی‌های خود وضعیت حوادث جاده‌ای در ایران را «بحرانی» اعلام کرده. آمار نشان می‌‌دهد میزان تلفات حوادث رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است. یونیسف در گزارش خود نرخ سوانح رانندگی در ایران را ۲۰ برابر میانگین جهانی خوانده و نوشته هر ساله در ایران حدود ۲۸ هزار نفر قربانی تصادفات جاده‌ای شده و ۳۰۰ هزار تن نیز دچار مصدومیت یا معلولیت می‌شوند.
به نوشته یونیسف تلفات رانندگی سالانه شش میلیارد دلار هزینه بر اقتصاد ایران تحمیل می‌کند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آخرین برآورد خود از تصادفات جاده‌ای میزان ضرر اقتصادی ناشی از این امر را حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی کشور عنوان کرده است.بر اساس آمار، ایران روزانه ۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی به واسطه تصادفات رانندگی متحمل می‌شود.آمارهای منتشرشده، از نقش 30 درصدیمشکلات جاده‌ای و ۱۳ درصدی نقص فنی خودروها سخن می‌گویند؛ مجموعه عوامل 43 درصدی که جاده‌ها را به کمینگاه مرگ تبدیل کرده است.اغلب وسائط نقلیه بین شهری- وحتی درون‌شهری- با فرسودگی رو به گسترش مواجه‌اند و متاسفانه در این مورد اقدامات خاصی انجام نمی‌شود؛ حتی اگر اتوبوس حامل خبرنگاران،به گفته فرمانده پلیس راه کشور برگه معاینه فنی داشته باشد هم، باید یک درصد این احتمال را داد که برخی اوقات افراد برگه معاینه فنی را«می‌خرند» تا از هزینه‌های بسیار گران‌شده تعمیر خود را خلاص کنند. هرچند این فرمانده پلیس افزوده است که این‎بار مسیر تردد کوهستانی بوده اما اشاره به این نکته ضروری است که اگر از پیش مشخص بود که مسیر سفر کوهستانی وصعب‌العبور است چرا وسیله نقلیه سالم‌تری در اختیار این عزیزان گذاشته نشد؟ گردنه تخته سنگ دهشیر هم که تعدادی ازسرباز معلمان را به کام مرگ کشید، گردنه‌ای صعب‌العبور و بدون استانداردهای لازم برای یک جاده  کوهستانی است. بنایراین دخالت دادن مداوم خطای انسانی، در چنین تصادفاتی بیشتر نشانه شانه خالی‌کردن از بار مسئولیت در مورد جاده‌های اینچنینی کشور؛ بازسازی، تعمیر و استانداردسازی آن‎هاست.
درپی جان باختن دو خبرنگار کشته شده محیط زیست؛ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اعلام کرده «ضمنِ پیگیری وضعیت سانحه‌دیدگان و بررسی نحوه امدادرسانی به مجروحان، شکایت‌نامه‌ای علیه مسببان این رخداد تلخ تنظیم و تسلیم نیروی انتظامی کردند.» در این اعلامیه جزئیات بیشتری از مسببان و این‌که چه اشخاص یا سازمان‌هایی مدنظر این شکایت بوده‌اند نیامده است. امید که درروزهای پیش رو، در مورد کلیت این اتفاق و اتفاقاتی از این دست، بررسی‌های دقیق انجام گرفته و نتیجه آن، به مردم گزارش داده شود.