تسهیلات بیشتر؛ گرانی و تورم بیشتر!

طرح ملی مسکن، در ادامه طرح مسکن مهر، در صدد آن است که مستاجران را خانه دار کند، مستاجرانی را که داشته و پس انداز خود را در ازای سرپناهی برای خانواده به دست مالک سپرده اند و لاجرم اغلب آنان حتی اگر در طرح ملی مسکن ثبت نام هم کرده باشند، آورده‌ای ندارند تا ثبت نام خود را قطعی کنند. بر این اساس برخی از ثبت نام کنندگان، که آورده ای نداشتند، به طور خودکار از این گردونه حذف شدند؛ تعداد دقیقی از این افراد در دسترس نیست و هر شهر آمار ویژه خود را اعلام کرده است. اما نکته قابل توجه ایت است که اکنون طرح ملی مسکن، تسهیلات خود را ١٠٠ میلیون به ٢۵٠ میلیون تومان رسانده است؛ تسهیلاتی که پس از ثبت نام و تکمیل آورده ای در حدود ۸۰ میلیون تومان به مشمولان داده می شود. اما همانطور که اشاره شد، اغلب مشمولان آن میزان اولیه برای ثبت نام خود را در دست ندارند و مسلما جای چنین افرادی را کسانی پر خواهند کرد که از این آورده ها بسیار دارند و ممکن است با تطمیع مستاجران، به نام آنان در این طرح ثبت نام کنند و چندین واحد را پیش خرید کنند و دوباره مسکن را در چرخه معیوب و مشکل زای گرانی و تورم قرار دهند.

 

طرح ملی مسکن، در ادامه طرح مسکن مهر، در صدد آن است که مستاجران را خانه دار کند، مستاجرانی را که داشته و پس انداز خود را در ازای سرپناهی برای خانواده به دست مالک سپرده اند و لاجرم اغلب آنان حتی اگر در طرح ملی مسکن ثبت نام هم کرده باشند، آورده‌ای ندارند تا ثبت نام خود را قطعی کنند. بر این اساس برخی از ثبت نام کنندگان، که آورده ای نداشتند، به طور خودکار از این گردونه حذف شدند؛ تعداد دقیقی از این افراد در دسترس نیست و هر شهر آمار ویژه خود را اعلام کرده است. اما نکته قابل توجه ایت است که اکنون طرح ملی مسکن، تسهیلات خود را ١٠٠ میلیون به ٢۵٠ میلیون تومان رسانده است؛ تسهیلاتی که پس از ثبت نام و تکمیل آورده ای در حدود 80 میلیون تومان به مشمولان داده می شود. اما همانطور که اشاره شد، اغلب مشمولان آن میزان اولیه برای ثبت نام خود را در دست ندارند و مسلما جای چنین افرادی را کسانی پر خواهند کرد که از این آورده ها بسیار دارند و ممکن است با تطمیع مستاجران، به نام آنان در این طرح ثبت نام کنند و چندین واحد را پیش خرید کنند و دوباره مسکن را در چرخه معیوب و مشکل زای گرانی و تورم  قرار دهند.
در حالیکه می شد و می شود، این تسهیلات در همان ابتدای کار و مرحله ثبت نام، به مشمولان داده شود تا حداقل آنان بتوانند با آورده ای که به صورت وام به آنان پرداخت شده، امیدی برای خانه دار شدن داشته باشند، مستاجری که برای تمدید قرار داد خانه استیجاری اش ناچار از گرفتن وام ودیعه است، چگونه و از کجا می تواند 80 میلیون تومان آورده-که هر از گاهی از سوی پیمانکار افزایش می‌یابد- برای تائید ثبت نام خود در طرح مسکن ملی تهیه کند؟ آیا بهتر نیست از همان ابتدای کار دست چنین افرادی گرفته شود تا بتوانند نه پس از 100 واندی سال که حداقل پس از ده سال صاحب خانه شوند؟
اشاره به یک نکته مهم دیگر نیز ضروری می باشد؛ طرحی که قرار بود ۴۰۰ هزار واحد مسکن را پایان دولت تحویل دهد، حالا به جایی رسیده که از یک طرف به مشکل تامین خورده و از سوی دیگر وزیر راه‌وشهرسازی گفته دولت حدود ۶٠ تا ١٠٠ هزار واحد مسکن ملی را برای تحویل به متقاضیان تا پایان دولت دوازدهم آماده خواهد کرد؛ طرح اقدام ملی مسکن؛ از برنامه های خود نیز عقب مانده است، چه برسد به اغلب متقاضیانی که آورده‎هایشان در دست مالکان است!