استفاده از لفظ حباب برای بورس درست نیست

رئیس سازمان بورس مطرح کرد؛

استفاده از لفظ حباب برای بورس درست نیست


رئیس سازمان بورس گفت: قیمت دارایی‌ها نسبت به تورم انتظاری و انتظارات فعالان اقتصادی از آینده شکل می‌گیرد از این رو استفاده از لفظ حباب برای بورس درست نیست.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی دهقان دهنوی در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در واکنش به اظهارات اعضای اتاق مبنی بر حبابی بودن بازار سرمایه اظهار داشت: مکرراً از واژه حباب درباره بورس استفاده می‌شود و دوستان دائم اشاره می‌کنند که حباب بورس تخلیه شد یا نشد. حتی زمانی که شاخص بورس روی ۲۰۰ هزار واحد بود دوستان نسبت به وجود حباب هشدار می‌دادند و هم اکنون که شاخص روی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ایستاده و نسبت به آن دوره چهار برابر افزایش یافته باز هم از واژه حباب استفاده می‌شود. که درست نیست.
رئیس سازمان بورس افزود: یکی دیگر از استدلال‌های نادرست نیز مقایسه رشد بورس با رشد واقعی اقتصاد است. مثلاً اگر رشد اقتصاد
سه درصد بود تولیدکنندگان حاضر بودند کالاها را سه درصد گران کنند و یا اگر رشد منفی بود حاضر به کاهش بودند. که این استدلال هم درست نیست.
وی تصریح کرد: وقتی درباره بورس یا به طور کلی قیمت دارایی‌ها حرف می زنیم در حال صحبت در مورد متغیر اسمی هستیم؛ مقایسه متغیر اسمی با یک متغیر غیراسمی نادرست است. قیمت دارایی‌ها تحت تأثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرد.
دهقان دهنوی افزود: اگر در سال گذشته در انتخابات آمریکا ترامپ رأی می‌آورد و سیاست فشار حداکثری را دنبال می‌کرد امروز می‌گفتید ای کاش وقتی شاخص دو میلیون بود سهام می‌خریدیم تا ارزش دارایی‌هایمان نمی‌ریخت. البته اینکه اقتصاد ما وابسته به مسائلی همچون انتخابات آمریکا است خوب نیست اما واقعیت است.
 تورم انتظاری درباره قیمت دلار موجب صعود شاخص به دو میلیون واحد شد
معاون وزیر اقتصاد گفت: قیمت دارایی‌ها نسبت به تورم انتظارات و انتظارات فعالان اقتصادی از آینده شکل می‌گیرد. در ماه‌های ابتدایی سال گذشته انتظاراتی مبنی بر رسیدن نرخ دلار به اعداد بالایی شکل گرفته بود، وقتی این انتظارات هست نمی‌شود از لفظ حباب استفاده کرد. بلکه این موضوع یک واکنش عقلانی است و فقط افراد برای حفظ ارزش دارایی خود، دارایی نقد را به دارایی فیزیکی همچون سهام، طلا و مسکن تبدیل می‌کنند که شاهد رشد در همه این بازارها هم بودیم.
وی افزود: به عنوان مثال کسانی با این انتظارات سکه را ۱۶ میلیون تومان خریدند و امروز نرخ سکه به ۱۰ میلیون تومان رسیده یعنی حدود
۴۰ درصد کاهش یافته است؛ بورس نیز از زمان اوج شاخص تا به امروز حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ریخته است.
دهقان دهنوی تصریح کرد: لذا اینکه واکنش فعالان اقتصادی نسبت به انتظاراتی که از اقتصاد دارند را حباب بنامیم اشتباه است. یک زمانی انتظارات فعالان اقتصادی بالا رفته و همین موضوع موجب افزایش قیمت دارایی‌ها شده است.
رئیس سازمان بورس در ادامه گفت: عامل دیگری که موجب واکنش بورس شد نرخ بهره بانکی بود. در هر جای دنیا وقتی نرخ بهره کاهش می‌یابد تمایل افراد به سمت بازار دارایی زیاد می‌شود.
وی افزود: کرونا، عدم تسهیلات دهی بانک‌ها و منابع مازاد بانک‌ها موجب کاهش نرخ بهره شده بود و پول به سمت بازار دارایی رفت. آیا این تجربه را در بازار مسکن نداشتیم؟ بازار مسکن نیز همیشه همین شکل بوده است. بنابراین انتظارات متغیر اسمی نباید به حباب تلقی شود.