"اختروش‌های سرد" چه هستند؟

"کرک‌پاتریک"می‌گوید:ما این طور فکر می‌کردیم که یک سیاه‌چاله در حال رشد داریم که غبار و گاز آن را فراگرفته است و شروع به انفجار این مواد می‌کند. سپس به یک شیء نورانی آبی تبدیل می‌شود. ما فرض کردیم وقتی گاز خود را بیرون می‌دمد، تمام منبع گاز خود را نیز منفجر می‌کند، اما به نظر می‌رسد در مورد این اجرام، چنین نیست. این اجرام گرد و غبار خودشان را منفجر می‌کنند، بنابراین ما آن را به شکل یک جرم آبی می‌بینیم، اما هنوز همه گرد و غبار و گاز موجود در کهکشان‌های میزبان را منفجر نکرده‌اند.


قسمت سوم و پاياني
"کرک‌پاتریک"می‌گوید:ما این طور فکر می‌کردیم که یک سیاه‌چاله در حال رشد داریم که غبار و گاز آن را فراگرفته است و شروع به انفجار این مواد می‌کند. سپس به یک شیء نورانی آبی تبدیل می‌شود. ما فرض کردیم وقتی گاز خود را بیرون می‌دمد، تمام منبع گاز خود را نیز منفجر می‌کند، اما  به نظر می‌رسد در مورد این اجرام، چنین نیست. این اجرام گرد و غبار خودشان را منفجر می‌کنند، بنابراین ما آن را به شکل یک جرم آبی می‌بینیم، اما هنوز همه گرد و غبار و گاز موجود در کهکشان‌های میزبان را منفجر نکرده‌اند.
وی افزود: بگذارید بگویم این یک مرحله گذار ۱۰ میلیون ساله است. در بازه‌ها و مقیاس زمانی نجومی، این زمان، خیلی کوتاهی است.ما در حال انجام کاری هستیم که به آن بررسی کورکورانه می‌گوییم تا اجرامی را که
 به دنبال آنها نبودیم، پیدا کنیم و با یافتن این اجرام، می‌توان نشان داد که این اتفاق برای همه کهکشان‌ها رخ می‌دهد.
یک ستاره شناس از ناسا نوشت: پروژه "سوفیا"(SOFIA) که یک پروژه مشترک میان ناسا و مرکز هوافضای آلمان است، یک کهکشان بسیار دور را که بیش از ۵.۲۵ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد به نام "CQ۴۴۷۹ مطالعه کرد. در هسته آن نوع خاصی از اختروش وجود دارد که اخیراً توسط "کرک‌پاتریک" کشف شد که "اختروش سرد" نامیده می‌شود. در این نوع اختروش، سیاه‌چاله فعال هنوز از مواد کهکشان میزبان خود استفاده می‌کند، اما انرژی شدید اختروش تمام گاز سرد را از بین نبرده است، بنابراین ستاره‌ها هنوز می‌توانند شکل بگیرند و کهکشان زنده بماند. این اولین بار است که محققان نگاهی نزدیک و دقیق به یک اختروش سرد دارند و مستقیما رشد سیاه‌چاله، نرخ تولد ستارگان و میزان گاز سرد باقی مانده برای
 سوخت رسانی به کهکشان را اندازه‌گیری می‌کنند.
محققان می‌گویند، این "اختروش سرد" در حال حاضر هر ساله تقریباً ۱۰۰ ستاره مانند خورشید ما را به دنیا می‌آورد.
یکی از محققان گفت:"سوفیا" به ما اجازه می‌دهد تا در این پنجره کوتاه زمانی که دو فرآیند می‌توانند با هم وجود داشته باشند را ببینیم.این تنها تلسکوپی است که قادر به مطالعه تولد ستاره‌ها در این کهکشان است، بدون اینکه تحت تأثیر اختروش بسیار درخشان آن قرار گیرد.
محققان می‌گویند: اگر این رشد پیوسته ادامه یابد، قبل از اینکه کهکشان به پایان عمر خود برسد، جرم سیاه‌چاله و ستارگان اطراف آن سه برابر خواهد شد.
این رشد بسیار چشمگیری است، اما در نهایت این اختروش به احتمال زیاد تمام گاز و غبار مورد نیاز برای تشکیل ستاره را از بین خواهد برد.
سوال اصلی این است که آیا این یک اتفاق نادر است یا ما شاهد مرحله‌ای هستیم که همه کهکشان‌های دارای اختروش طی می‌کنند؟
*ايسنا