کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مغزی با تشخیص به موقع

متخصصان می‌گویند با پیشرفت علم پزشکی می‌توان روند ابتلا به بیماری‌های مغزی را به موقع تشخیص داد.

متخصصان می‌گویند با پیشرفت علم پزشکی می‌توان روند ابتلا به بیماری‌های مغزی را به موقع تشخیص داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از اینستیتوت، هیچ توافق جهانی برای تعریف دقیق واژه بیمار وجود ندارد.با این حال، به طور عمومی فردی که نیازمند دریافت خدمات درمانی است بیمار اطلاق می‌شود.طی ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر درک ما از واژه بیمار به سرعت تغییر کرده است.
در سال‌های پیشین بیماران زمانی خدمات درمانی دریافت می‌کردند که علائم بیماری در آن‌ها بروز می‌کرد.با این حال، امروزه سیستم بهداشتی تمرکز خود را بر پیشگیری و کنترل بیماری‌ها و نیز درمان افراد بدون علامت یا دارای علامت خفیف قرار داده است.
در بسیاری از حوزه‌های پزشکی تشخیص زودهنگام بیماری این امکان را برای انسان‌ها محیا کرده است که از زندگی سالم‌تر بهره ببرند. این موضوع در حوزه اعصاب و روان نیز گسترش یافته است. پیشرفت‌های انجام شده در شناسایی ژن‌های خاص، آزمایش‌های اعصاب و سایر اقدامات به پزشکان اجازه می‌دهد به بروز بیماری‌های مغزی پی ببرند.
برای مثال امروزه آزمایش‌های ژنتیک به افراد سالم این امکان را می‌دهد تا به سرعت و سهولت به جهش‌های ژنتیکی و یا تغییرات رخ داده که آن‌ها را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی همچون آلزایمر و پارکینسون می‌کند، پی ببرند.
متاسفانه امروزه بسیاری از بیماران زمانی به اختلالات مغزی خود پی می‌برند که در مراحل پایانی بیماری قرار دارند و آسیب‌های جدی به مغز آن‌ها وارد شده است. متخصصان می‌گویند تشخیص بیماری این افراد در زمان مناسب انجام نشده است و درمان این بیماران مغزی همانند درمان بیماران قلبی است که پس از حمله قلبی به بیمارستان رجوع کرده اند و دیگر کار خاصی نمی‌توان برای آن‌ها انجام داد.
با این حال، متخصصان تاکید دارند همانند بیماری‌های قلبی – عروقی که می‌توان با پیش‌بینی و شناسایی عوامل و افراد پرخطر، آن را کنترل کرد، درباره بیماری‌های مغزی نیز می‌تواند الگویی در این زمینه ارائه کرد. برای مثال، ما می‌دانیم که بیماری‌های مغزی با تغییرات آسیب شناسی (پاتولوژیک) در طول سال‌ها و حتی دهه‌ها به وجود می‌آید.شناسایی این تغییرات در مراحل نخست می‌تواند به شناسایی و درمان به موقع بیماری‌های مغزی کمک کند.
دانشمندان تاکید دارند شناسایی بیماری‌های مغزی پیش از بروز علائم آن‌ها این فرصت را در اختیار کادر درمان قرار می‌دهد تا مانع از بروز علائم بیماری شده و یا دستکم شدت پیشرفت بیماری را کند کنند.این موضوعات به طور قابل توجهی خطر مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها را کم کرده و هزینه درمان را کاهش می‌دهد.