ویتامین D و نقش مهم آن در مبارزه با کووید۱۹

برای مقابله با بیماری کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت بسیاری دارد؛ در این زمینه کمبود ویتامین D می‌تواند مشکل‌ساز باشد. ویتامین D نقشی اساسی در تقویت واکنش‌های ایمنی بدن دارد و از آن‌جا که در حال حاضر معمولا مواد غذایی مورد استفاده جامعه از ویتامین D کافی برخوردار نیست افراد برای تامین این ویتامین، وابسته به اشعه ماوراء بنفش خورشید هستند.البته مکمل‌های غذایی نیز می‌توانند سطح ویتامین Dبدن را افزایش دهند ادامه داد: محققان تاکید می‌کنند که این ویتامین و مکمل‌های آن می‌توانند از عفونت‌های حاد تنفسی جلوگیری کنند.

ویتامین D و نقش مهم آن در مبارزه با کووید۱۹




برای مقابله با بیماری کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت بسیاری دارد؛ در این زمینه کمبود ویتامین D می‌تواند مشکل‌ساز باشد. ویتامین D نقشی اساسی در تقویت واکنش‌های ایمنی بدن دارد و از آن‌جا که در حال حاضر معمولا مواد غذایی مورد استفاده جامعه از ویتامین D کافی برخوردار نیست افراد برای تامین این ویتامین، وابسته به اشعه ماوراء بنفش خورشید هستند.البته مکمل‌های غذایی نیز می‌توانند سطح ویتامین Dبدن را افزایش دهند ادامه داد: محققان تاکید می‌کنند که  این ویتامین و مکمل‌های آن می‌توانند از عفونت‌های حاد تنفسی جلوگیری کنند.
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‍گوید:« ویتامین D در خیلی از غذاها به مقدار لازم وجود ندارد و بسیاری از مردم به دلیل آن‌که همه روزه در محل کارشان داخل فضای بسته هستند شرایط دریافت نور آفتاب را ندارند.»
توجه به یکی دو نکته مهم در این‎جا ضروری به نظر می‎رسد؛ هرچه پوست تیره‎تر باشد، توانایی سنتز این ویتامین از طریق نور خورشید کاهش می‌یابد. بنابراین کمبود ویتامینD در این افراد باید از طریق مصرف غذاهای سالم شامل ماهی قزل‌آلا، شیر، قارچ یا غلات و آب میوه‌های غنی شده و در برخی مواد مکمل‌ها جبران شود.
ویتامینD یک ویتامین محلول در چربی است یعنی جذب آن بستگی به توانایی روده در جذب چربی دارد. مبتلایان به بیماری کرون یا کولیت زخم سطوح ناکافی ویتامین دی را دارند.
کارمندان اداره ها، به علت عدم دریافت نور کافی خورشید از گروه‌های پرخطری هستند که در معرض فقر ویتامین دی قرار دارند و نیازمند پیروی از یک رژیم غذایی هوشمند و مصرف مکمل‌های هستند.
اگر احساس می کنید کمبود دریافت ویتامین D دارید از پزشک خود بخواهید آزمایش بررسی سطح سرمی ویتامین D را برای شما درخواست کند.
بر اساس گزارش‌های انتشار یافته از سوی وزارت بهداشت، بیشتر افرادی که در ایران به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و یا بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند دچار کمبود ویتامین D بوده‌اند از اینرو مصرف قرص یا کپسول ویتامین D بر اساس دستورالعمل‌های پزشکی و به‌طور موثر برای تمامی افراد جامعه شامل کودک و بزرگسال برای پیشگیری از کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه شده است.
به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان کنونی کمبود ویتامین D در بین شهروندان ایرانی به‌طور متوسط بین ۶۰ تا ۷۰ درصد و در زنان باردار ایرانی ۸۰ درصد گزارش شده است.