راننده‌های ایرانی حق تردد در ترکمنستان را ندارند

راننده‌های ایرانی حق تردد در ترکمنستان را ندارند

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان اظهار داشت: مرزهای ترکمنستان با ایران باز است و رفت‌وآمدها تابع شرایطی خاص و تحت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ترکمنستان انجام می‌شود. بدین صورت که صادرات و واردات جاده‌ای و ریلی فقط در صورت حضور گاری و کشنده از سوی ترکمنستان میسر می‌شود و راننده‌ها و کشنده ایرانی حق تردد در خاک ترکمنستان را ندارند.
مجید محمدنژاد در گفت‌وگو با ایلنا در مورد روند تجاری ایران و ترکمنستان بعد از شیوع کرونا اظهار کرد: با شروع پاندمی کرونا و
همه‌گیر شدن این بیماری در سطح جهان، تمام سیستم‌های دنیا دستخوش چالش‌ها  و تغییرات فراوانی شد که در رابطه با تجارت ایران و ترکمنستان می‌توان به بسته شدن مرزهای این کشور اشاره کرد. با شروع این پاندمی حدود 10 ماه مرزها بسته شده بودند که پس از مدتی و تحت تدابیر خاص مرز ترکمنستان باز و داد و ستد از سر گرفته شد.
وی افزود:‌ پس از گذشت یک سال و درگیری‌ها بر سر شیوه و
نحوه تجارت، مرز‌های اینچه‌برون، سرخس، لطف‌آباد صادرات و واردات خود را تحت همان تدابیر اعلام شده از قبل توسط دولت ترکمنستان انجام می‌دهند و در حال حاضر با توجه به شروع قرنطینه در ترکمنستان و همچنین درگیری ایران با موج چهارم کرونا، اطلاعات دقیق و مفیدی مبنی بر این که داد و ستدهای جاده‌ای مانند قبل از شروع کرونا انجام گیرد در دست نیست، ولی این سه مرز فعال هستند و با ترکمنستان و سایر کشورها مراودات تجاری خودشان را مانند گذشته انجام می‌دهند.