کرونا، با بهبودی تمام نمی‎شود!

ابتلا به بیماری کرونا، حتی در صورت درمان به‌موقع و با تجهیزات و داروهای مناسب، تمام نمی‌شود؛ چرا که این ویروس گاهی در برخی از افراد با حمله به سیستم عصبی، آثار پایداری از خود برجای می‌گذارد.

کرونا، با بهبودی تمام نمی‎شود!


ابتلا به بیماری کرونا، حتی در صورت درمان به‌موقع و با تجهیزات و داروهای مناسب، تمام نمی‌شود؛ چرا که این ویروس گاهی در برخی از افراد با حمله به سیستم عصبی، آثار پایداری از خود برجای می‌گذارد. به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،در ماه های اول پاندمی گزارش‎های اولیه مبنی بر این بود که مبتلایان بعد از بهبودی تا چند ماه با پدیده مه مغزی
 "brain fog" که حالتی مشابه گیجی و عدم تمرکز است، مواجه می‌شوند.این نوع عوارض مربوط به مواردی است که ویروس می‌تواند وارد سیستم عصبی شده و در نقاط خاصی از مغز آسیب ایجاد کند بر اساس نتایجمطالعات مشخص شدهبخشی از نواحی مغز گیرنده اختصاصی ویروس کرونا داشته و درصورت ورود ویروس به بدن، وارد شدن آسیب به این نواحی محتمل‌تر است.متخصصان مغز و اعصاب انگلیسی مشخص کرده‌اندعوارض بیماری کرونا شامل التهاب مغز و روان‌آشفتگی (دلیریوم) تا آسیب عصبی و سكته مغزی نیز می‌شود. در بعضی موارد، مشکل عصبی اولین و اصلی‌ترین علامت بیماریبوده است. اما نکته قابل توجه این است که مطالعه جدید محققان دانشگاه برسیا ایتالیا و دانشگاه ایالتی جورجیا آمریکا، نشان داده بیماران کووید ۱۹ که تحت اکسیژن درمانی قرار می‌گیرند یا تب را تجربه می‌کنند در قسمت شبکه گیجگاهی قدامی مغز دچار کاهش ماده خاکستری مغز می‌شوند.
این تیم تحقیقاتی دریافته حجم کمتر ماده خاکستری در این منطقه از مغز با میزان بالاتر ناتوانی در بیماران کرونایی، حتی شش ماه پس از ترخیص از بیمارستان ارتباط دارد.به‌طور معمول ماده خاکستری مغز برای پردازش اطلاعات در مغز حیاتی است و وضعیت غیرطبیعی میزان ماده خاکستری ممکن است بر عملکرد و ارتباط نورون‌ها تأثیر بگذارد.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بنابراین تا می‌توانید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید و از تماس با افراد مبتلا تحت هر شرایطی بپرهیزید، سفر و مهمانی نروید و برای سلامتی جسم و جان خود و عزیزان‌تان، اگر امکان دارد در خانه بمانید!