آغاز صادرات ریلی ملی برای اولین بار در کشور

وزیر راه خبر داد؛

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت تولیدکننده ریل ملی امسال توانسته ریل خود را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است بنابراین می‌توانیم به قطب صادر کننده صنعت ریلی تبدیل شویم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت تولیدکننده ریل ملی امسال توانسته ریل خود را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است بنابراین می‌توانیم به قطب صادر کننده صنعت ریلی تبدیل شویم.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت را و شهرسازی، محمد اسلامی  در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت همکاری وزارت راه و شهرسازی با دانشگاه‌ها در شکستن رکورد احداث راه‌آهن در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط با ارائه صورت مسئله‌هایی که دارند، می‌توانند ظرفیت علمی و پژوهشی، اساتید و دانشجویان را به این سمت فعال کنند که این پژوهش‌ها و ظرفیت‌های علمی در راستای اهداف و مسائل‌شان شکل بگیرد.
وی افزود: نتایج تحقیقات علمی و دانشگاهی باید برای کشور پیشرفت اقتصادی و افزایش ارزش افزوده ایجاد کنند.
اسلامی خاطرنشان کرد: در وزارت راه و شهرسازی برای اینکه بتوانیم از فناوری‌ها و پژوهش‌های خودمان، خلق فرصت‌ها و افزایش درآمد سرانه داشته باشیم به همکاری با دانشگاه‌ها با نگاه و اهتمام ویژه داشتیم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این دو سال گذشته روی این تمرکز کردیم که بخش ریلی و راه‌آهن را به سمت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی و صنعتی هدایت کنیم و این امر، با اهتمام ویژه و کار شبانه‌روزی محقق شد و این هدف‌گذاری در حرکت است تا مسیر تکاملی خود را طی کند.
اسلامی خاطرنشان کرد: اولین هدف ما این بود که در راستای خودکفایی متعهدانه بایستیم و اجازه ندهیم که ریل و سوزن مورد نیاز کشور از خارج وارد شود. لذا شرکت‌ها و کارخانجات سازنده را حمایت و پشتیبانی کردیم و آنها کار را به نتیجه رساندند؛ اگر چه این تحقیقات ۲۰ سال به طول انجامیده بود اما هم اکنون نتیجه‌اش این است که ریل در داخل کشور
تولید می‌شود و برای پروژه‌های زیرساختی نصب و به بهره‌برداری می‌رسد.
وی تاکید کرد: نتیجه این سیاست و عملکرد ما این است که گسترش خطوط ریلی را با سهم ساخت داخل بدون نیاز به ارز انجام دادیم و این
کار برای اولین بار انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: به موازات آن سرمایه‌گذاری برای تولید داخل و جلوگیری از ورود محصولات خارجی را هدف‌گذاری کردیم و این امری ضروری بود چرا که در این شرایط جنگ تحمیلی تحریم‌های سخت و پیچیده و ظالمانه‌ای را کشورهای تروریست و حامیان آن‌ها به ما تحمیل کرده بودند.
وی بیان کرد: ما به لطف خدا توانستیم سهم تولید داخل را افزایش دهیم و در طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ حدود هزار و ۸۰۰ دستگاه واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور اضافه کنیم و در این راستا با تأمین مالی خودمان و نیز با اعتباری که در ساختار بودجه وجود داشت، حرکت کردیم.
وی با بیان اینکه شاید بتوان سال ۹۹ را سال خروج از رکود و رسیدن به رکورد نامید، گفت: در این سال، شرکت واگن پارس رکورد تولید خود در ۲۵ سال گذشته آن هم در این شرایط کرونایی را شکست.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گام دیگر این بود که وابستگی‌مان در واگن باری به خارج قطع شود که این اتفاق هم افتاد و جشن خودکفایی گرفتیم، افزود: همه آیتم‌هایی که مربوط به واگن‌های باری بود، به‌ویژه چرخ و محور، ترمز که فوق‌العاده حساس است، تولید داخل شد و این نهضت تا تولید واگن مسافربری و لکوموتیو نیز ادامه دارد که امیدواریم با اهتمام مشترک شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌بردار و سازندگان این امر نیز رخ دهد و کشور قطب صادرکننده صنعت ریلی شود.