پیاده‌سازی نرم‌افزار مدیریت اطلاعات فنی در نفت مناطق مرکزی

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، نرم‌افزار مدیریت اطلاعات فنی (TDMS) را با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی پویا و با رویکرد ثبت و آرشیو اطلاعات بخش بالادستی صنعت نفت و گاز طراحی و پیاده‌سازی کرده است.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، نرم‌افزار مدیریت اطلاعات فنی (TDMS) را با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی پویا و با رویکرد ثبت و آرشیو اطلاعات بخش بالادستی صنعت نفت و گاز طراحی و پیاده‌سازی کرده است.
به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، 
شیروان شعبانی، رئیس اداره مهندسی پتروفیزیک این شرکت درباره قابلیت‌های این نرم‌افزار گفت: نرم‌افزار مدیریت اطلاعات فنی با نام اختصاری TDMS، با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی پویا و با رویکرد ثبت و آرشیو اطلاعات فنی بخش بالادستی صنایع نفت و گاز و استفاده از توان فنی و تخصصی شرکت نفت مناطق مرکزی در این شرکت پیاده‌سازی شده است.
وی افزود: این نرم‌افزار قابلیت ورود داده و جست‌وجوی سریع و پیشرفته را دارد و از انعطاف کافی برای پردازش اطلاعات و امکان تولید انواع گزارش‌ها و نمودارهای فنی تحلیلی و مدیریتی برخوردار است. این نرم‌افزار امکان ثبت همه اطلاعات موجود اعم از عملیات‌ها، مطالعات و آزمایش‌های انجام‌شده روی چاه‌ها، میدان‌ها و تأسیسات مرتبط را در یک چرخه کاری (Work Flow) برای کاربران براساس سطوح دسترسی تعیین‌شده میسر می‌کند.
رئیس اداره مهندسی پتروفیزیک شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اظهار کرد: این نرم‌افزار در مرحله نخست اطلاعات تولید روزانه همه چاه‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران را مدیریت کرده و هم‌اکنون به‌صورت برخط در مناطق عملیاتی غرب و شرق کشور آماده بهره‌برداری و بارگذاری اطلاعات است.
شعبانی درباره نیازهای صنعت و مراحل اجرای طراحی و پیاده‌سازی این نرم‌افزار تصریح کرد: صنعت نفت کشور با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال که مخازن نفت و گاز توسعه‌یافته نیمه دوم عمر خود را می‌گذرانند، همواره با چالش‌هایی از حیث مدیریت داده روبه‌رو بوده است. اطلاعات ذی‌قیمتی که با نزدیک شدن به پایان عمر مخازن و کاهش فشار و در پی آن تولید، ارزش و احساس نیاز به آنها به‌منظور انجام محاسبات و تحلیل‌های کارشناسی و تصمیم‌سازی‌های مدیریتی دوچندان می‌شود.
وی درباره ضرورت استفاده از این نرم‌افزار اعلام کرد: مدیریت و تحلیل داده‌های تولید و به‌کارگیری این اطلاعات در مدل‌های مخازن همسو با مدیریت یکپارچه، بهینه و صیانتی از نیازهای ضروری صنعت نفت است. براین اساس، تلاش گسترده‌ای در این خصوص در اداره مهندسی پتروفیزیک انجام شد تا این اطلاعات در محیطی کارا و امن مدیریت شود و از ابتدای مهر سال ۱۳۹۱ با به‌کارگیری این نرم‌افزار با همکاری مدیریت امور فنی، عملیات پیاده‌سازی و جانمایی اقلام اطلاعاتی تولید آغاز شد و از تاریخ یادشده به‌صورت روزانه همه اطلاعات تولید چاه‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در این سامانه بارگذاری و روزآمد می‌شود.