معضل بوي بد تهران و جابه‌جايي آرادكوه!

يك نكته از هزاران

آرادكوه، در مسير تهران قم و در حوالي فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره)، يكي از مناطق دفع زباله شهر تهران و شهرك‌هاي اين ناحيه است؛ منطقه‌اي كه مدتي است به كوهي از زباله با ارتفاع ۶۰ متري تبديل شده و منشاء بوي بدي است كه گاهي در تهران مي‌پيچد. اين ناحيه دپوي زباله، با سرازير شدن شيرابه زباله‌هايي در حدود روزانه ۸ هزارتن، به يك معضل بهداشتي و زيست‌محيطي بزرگ تبديل شده است و جالب اين‌جاست منشاء بوي بدي كه در تهران مي‌پيچيد، چنين ناحيه‌اي بوده و از نگاه و توجه مسئولان امر دور مانده است!


آرادكوه، در مسير تهران قم و در حوالي فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره)، يكي از مناطق دفع زباله شهر تهران و شهرك‌هاي اين ناحيه است؛ منطقه‌اي كه مدتي است به كوهي از زباله با ارتفاع 60 متري تبديل شده و منشاء بوي بدي است كه گاهي در تهران مي‌پيچد. اين ناحيه دپوي زباله، با سرازير شدن شيرابه زباله‌هايي در حدود روزانه 8 هزارتن، به يك معضل بهداشتي و زيست‌محيطي بزرگ تبديل شده است و جالب اين‌جاست منشاء بوي بدي كه در تهران مي‌پيچيد، چنين ناحيه‌اي بوده و از نگاه و توجه مسئولان امر دور مانده است!
اينك اما سخن از ارائه طرح جامع تولید کمپوست از زباله‌های آرادکوه به ميان آمده است؛ رئيس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به این‌که بهترین راهکار موجود برای مجموعه آرادکوه بهبود وضعیت کنونی این مجموعه است اعلام كرده شرکتی دانش‌بنیان موظف شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن طرحی جامع برای تبدیل زباله‌های این مجموعه به کمپوست ارائه کند تا پس از تصویب اجرایی شود. چرا كه به گفته اين مقام در بررسی منابع بوی بد اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) مواردی همچون دامداری‌ها، آب‌های سطحی اطراف فرودگاه و مجموعه آرادکوه مطرح می‌شود.آب‌هاي آلوده‌اي كه در اين مناطق معمولا براي كشاورزي هم استفاده مي‌شوند و مشكلات بهداشتي خاصي براي مصرف‌كنندگان به وجود
مي‌آورند.
 اين مقام مسئول مي‌گويد در طي مراحل طرح جامد توليد كمپوست، قطعا دامداری‌ها و شرکت‌هایی که قانون را در مورد رفع بوی بد ناشی از فعالیت‌های خود رعایت نمی‌کنند پس از هشدار به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. در حال حاضر در دپوي زباله آراد كوه تاسیسات مختلفی
در خصوص دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند كه از آن جمله می‌توان به واحدهای پردازش، سایت هوادهی تولید كمپوست، واحدهای پالایش كمپوست، سامانه ریجكت‌سوز و واحد تصفیه خانه شیرابه اشاره كرد. با این وجود این سایت جمع آوری زباله نیاز به بازسازی و نوسازی دستگاه‌های زباله‌سوز دارد و دفع سنتی زباله در این منطقه معضلات زیست‌محیطی زیادی ایجاد كرده است.
بیش از شش ماه از دستور رئیس‌جمهور به شهرداری تهران برای تغییر محل دفن زباله تهران می‌گذرد. طی این مدت ۴ مرکز برای جانمایی مکان‌های جدید معرفی شده است.
 اگرچه رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران معتقد است؛ جابه‌جایی سریع و بدون مطالعه مرکز دفن زباله‌ تهران تنها پاک کردن صورت مسئله است و هماهنگی ارگان‌های مختلف در این پروژه کار ساده‌ای نیست،‌ اما عضو کمیسون فرهنگی،‌ اجتماعی شورای شهر تهران باز هم بر مشکلاتی که این مرکز برای مردم مناطق جنوبی تهران به ویژه شهرری ایجاد کرده اشاره می‌کند و معتقد است تاخیر در جابه‌جایی این مرکز بر نرخ بیماری‌هایی که در این منطقه رو به رشد است، دامن می‌زند.