ماه مبارک رمضان و چند نکته سلامتی‌بخش!

این روزها، برای روزه‌داری سخت است، هم ساعات روزه داری طولانی است و هم این که روزه‎داران باید از آب کمتر استفاده کنند که یکی از مهم ترین نیاز بدن برای ایستادگی در باربر انواع ویروس ها و باکتری هاست و موجب تنظیم بار الکتریکی بدن می شود، بر همین مورد بیفزائیم استفاده از ماسک را در در اکسیژن رسانی به خون، مشکلاتی ایجاد می کند.بنابراین امسال به دلیل پاندمی کرونا، شاید ماه مبارک سخت‌تر باشد. اما موارد متعددی وجود دارد که افراد با در نظر داشتن آن‌ها می‌توانند از سلامت جسمانی و روانی خود در ماه رمضان مراقبت کنند.

ماه مبارک رمضان و چند نکته سلامتی‌بخش!

این روزها، برای روزه‌داری سخت است، هم ساعات روزه داری طولانی است و هم این که روزه‎داران باید از آب کمتر استفاده کنند که یکی از مهم ترین نیاز بدن برای ایستادگی در باربر انواع ویروس ها و باکتری هاست و موجب تنظیم بار الکتریکی بدن می شود، بر همین مورد بیفزائیم استفاده از ماسک را در در اکسیژن رسانی به خون، مشکلاتی ایجاد می کند.بنابراین امسال به دلیل پاندمی کرونا، شاید ماه مبارک سخت‌تر باشد. اما موارد متعددی وجود دارد که افراد با در نظر داشتن آن‌ها می‌توانند از سلامت جسمانی و روانی خود در ماه رمضان مراقبت کنند.
-استفاده ازمواد مغذی خوب: در این ماه، بازه زمانی کوتاهی برای فراهم کردن موادمغذی خوب مورد نیاز بدن وجود دارد؛ بنابراین باید بر مصرف غذاهای باکیفیت تمرکز کرد.هنگام افطار، آب زیادی بنوشید و میزان متعادلی از کربوهیدرات‌های نشاسته‌دار، سبزیجات، پروتئين و لبنیات بخورید تا چربی‌های طبیعی بدن را تامین کنید. مصرف این موادمغذی در وعده غذایی، باعث می‌شود بدن‌ همواره به آب لازم دسترسی داشته و برای زمانی‌ طولانی‌تر سیر بماند. حتی می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما شود که به‌ویژه در سال جاری، اهمیت دارد.
-از خوردن بعضی مواد غذایی خودداری کنید:از موادی که باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید می‌توان به نمک، کافئین، قندها و غذاهای فرآوری‌شده اشاره کرد.وقتیغذایی برای سحری آماده می‌کنید، مهم است که مطمئن شوید از نمک زیاد استفاده نمی‌کنید چرا که باعث کمبود آب بدن می‌شود و شما را طی روز تشنه می‌کند. از کافئین نیز بپرهیزید چون نوشیدنی‌های کافئین‌دار ادرارآورند و باعث می‌شوند بدن ادرار بیشتری تولید کند و دوباره با کمبود آب مواجه شود.
از شیوه‌های پخت مانند سرخ‌کردن بپرهیزید و سعی کنید مواد غذایی را یا بپزیدیا کباب کنید؛ چراکه این روش‌ها سالم‌تر هستند. اگر خورشت می‌پزید خوب است که این کار را با مقادیر زیادی گوجه‌فرنگی و پیاز انجام دهید چون گوجه‌فرنگی زیاد در میزان حفظ فشار خون در سطح طبیعی و کاهش قند خون موثر است و پیاز هم منبع غنی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر به شمار می‌رود.
-از پیش برنامه‌ریزی کنید:رمضان امسال با فصل امتحانات هم مصادف است و بنابراین دانشجویان و کسانی که کار می‌کنند، احتمالا به انرژی بیشتری در مدت روز نیاز دارند. به همین دلیل مهم است که وعده‌های غذایی خود را از پیش تدارک ببینید. برای خواب بیشتر، از وعده سحری صرف نظر نکنید و چه در حال تحصیل هستید، از خانه کار می‌کنیدیا سر کار می‌روید، حیاتی است که برای وعده‌های سحری و افطار خود از پیش برنامه بریزید. آن‌چه می‌خورید بر سطوح انرژی شما برای روز بعدی 
تاثیر دارد؛ بنابراین بر خوردن مواد مغذی و با کیفیت تمرکز کنید.این که در هنگام وقت استراحت برای ناهار، کار کنید، اشتباه رایجی است که افراد هنگام رمضان مرتکب می‌شوند. گرچه نمی‌توانید در این استراحت چیزی بنوشیدیا بخورید اما سعی کنید از آن زمان برای قدم زدن و هواخوری، انجام عبادات یا چرت زدن بهره بگیرید.