تداوم بحران کم‌آبی و مراتع را تهدید می‌کند

کشور ما چندسالی است درگیر بحران کم آبی است، بحرانی که به گفته کارشناسان اقلیم، تا مدتها ادامه خواهد داشت، به گفته یک استاد دانشگاه تهران- در سال ۹۵- فرصت زیادی تا پایان منابع آبی در ایران وجود ندارد و اگر به برنامه‌ای که برای بحران آب ریخته شده به درستی عمل شود، ممکن است ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشد تا ایران بتواند بحران را از سر بگذراند.

تداوم بحران کم‌آبی و مراتع را تهدید می‌کند

کشور ما چندسالی است درگیر بحران کم آبی است، بحرانی که به گفته کارشناسان اقلیم، تا مدتها ادامه خواهد داشت، به گفته یک استاد دانشگاه تهران- در سال 95- فرصت زیادی تا پایان منابع آبی در ایران وجود ندارد و اگر به برنامه‌ای که برای بحران آب ریخته شده به درستی عمل شود، ممکن است 15 تا 20 سال طول بکشد تا ایران بتواند بحران را از سر بگذراند. البته 8 هزار نیروی کار که می توانند بحران آب را مدیریت کنند امروز بیکار هستند. اکنون ما در سال 1400 هستیم و پنج سال از اعلام هشدار در مورد بحران کم آبی می‌گذرد، در این مدت، بسیاری از جنگل ها و مراتع، دچار آتش سوزی یا جنگل و زمین خواری 
شده اند، بنابراین پوشش گیاهي کشور در این مدت به شدت کاهش یافته و تلاشی هم درزمینه جبران آن به طور گسترده و ملی صورت نگرفته است. آنچه اکنون کارشناسان در مورد آن ابراز نگرانی می کنند ین است با تداوم بحران کم آبی و عدم مدیریت مسئولانه آن، دام و احشام، دچار گرسنگی خواهند شد! و این یعنی این که کشور نه فقط درزمینه آب، در زمینه غذا نیز دچار بحران خواهد شد. سالی‌که در پیش داریم نیز سال کم‌بارشی پیش‌بینی شده و بر همین اساس، هم کشاورزان و زمین‌های زراعی آنان در خطر است و هم دامداران و مراتع چرای دام‌ها وضعیت نامطلوبی دارند. 
رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفته، امسال به دلیل کم‌بودن میزان بارندگی‌ها، مراتع وضعیت خوبی ندارند. وی با اعلام این خبر افزوده از ورود زودهنگام دام‌ها که می‌تواند به مراتع آسیب جدی وارد کند، باید جلوگیری شود. اما ای کاش وی و تمام مسئولان در این رده، در مورد بحرانی که درگیر آن هستیم بگویند:
« از ورود زودهنگام دام‌ها که می‌تواند به مراتع آسیب جدی وارد کند، جلوگیری خواهد شد.» مدیریت، به معنای اطلاع دادن و درخواست کردن نیست، مدیریت به معنای استفاده درست از اطلاعات و اندیشیدن تدابیر کارشناسی شده و انجام متعهدانه و مصرانه به این تدابیر است.