خواب نامناسب با ما چه می‌کند؟

برخی مردم چهار یا پنج ساعت خواب در شب را برای خود کافی می‌دانند. و ادعا می‌کنند پس از این مدت خوش‌خلق و سرزنده از خواب برمی‌خیزند و برای انجام وظایف روزمره آماده هستند! اما این ادعا از نظر علمی نادرست است.

خواب نامناسب با ما چه می‌کند؟

برخی مردم چهار یا پنج ساعت خواب در شب را برای خود کافی می‌دانند. و ادعا می‌کنند پس از این مدت خوش‌خلق و سرزنده از خواب برمی‌خیزند و برای انجام وظایف روزمره آماده هستند! اما این ادعا از نظر علمی نادرست است.
در هنگام خواب نیز مغز و بدن کار می‌کنند: هر فردی به‌طور متوسط یک سوم از زندگی‌اش را در خواب به سر می‌برد. آیا وقت ما این‌گونه تلف می‌شود؟ نه، کاملا برعکس! حتی زمانی که در خواب رویا می‌بینیم، بدن ما به سختی به کار و تلاش مشغول است. در طول یک خواب عمیق، بدن ما مانند یک کامپیوتر به روزرسانی می‌شود و بر همین اساس برای احیا و بازسازی هورمون رشد تولید کرده و سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند تا سلول‌های دفاعی بتوانند با ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه کنند. 
بدون خواب، بدن و مغز ما ساعات کاری را از دست می‌دهد که به شدت به آن نیازمند است.
به چند ساعت خواب نیاز داریم؟ این مسئله با سن ارتباط دارد. بنیاد ملی خواب امریکا برای نوزادانی که تازه به‌دنیا آمده‌اند، ۱۴ تا ۱۷ ساعت خواب توصیه می‌کند. برای دانش‌آموزان ابتدایی ۹ تا ۱۱ ساعت و به بزرگسالان هفت تا نُه ساعت خواب توصیه می‌شود. البته این‌ها فقط توصیه است و هر فرد به میزان متفاوتی خواب نیاز دارد. اما به هرحال بزرگسالان نباید کمتر از شش ساعت در شب بخوابند. از سوی دیگر اشخاصی هم هستند که احساس می کنند ده ساعت خواب برای‌شان کافی نیست. 
نخوابیدن چه پیامدهایی دارد؟ هرچه بدن بیشتر بدون خواب بماند، بر مشکلات آن افزوده می‌شود: حرارت بدن و میزان تمرکز کاهش می‌یابد، نسبت به محیط اطراف‌مان بی‌تفاوت می‌شویم و بخشی از توانایی‌های شناختی و مهارت‌های حرکتی را  به‌طور کامل یا تا اندازه‌ای از دست می‌دهیم. 
چه چیزهایی جلو خواب ما را می‎گیرد؟ گوشی‌های هوشمند باید در اولین فرصت ممکن در طول ساعات شب خاموش شوند؛ هرگز گوشی‌ها را با خود به تخت‌خواب نبرید! نور آبی صفحه گوشی مانع خواب شده و باعث می‌شود چشمان به مغز بگویند بیدار بماند. به این خاطر هورمون ملاتونین کمتری تولید می‌شود؛ هورمونی که برای تنظیم خواب شبانه‌روزی و پرآرامش نقش مهمی بازی می‌کند. 
چگونه خوب بخوابیم؟ باید در محل زندگی ما مرز بین اتاق خواب، محل کار، اتاق نشیمن و محل تماشای تلویزیون کاملا مشخص باشد تا به این طریق اتاق خواب در ذهن ما با خواب و استراحت پیوند داده شود.  افرادی که ساعت خواب‌شان مشخص است و آن‌را رعایت می‌کنند، راحت‌تر به‌خواب می‌روند. بالش و تشک نیز برای یک خواب خوب نقش مهمی دارند. افزون بر این، اتاق خواب باید بدون سروصدا و تاریک باشد و درجه حرارت در آن از  ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد فراتر نرود. دراین صورت همه شرایط لازم برای یک خواب عمیق فراهم شده است. خوب بخوابید!