خوزستان را از ياد نبريم

براي استان خوزستان، فصل‌ها، چندان فرقي باهم ندارند؛ چرا كه هر فصلي براي اين استان، مشكلاتي با خود به ارمغان مي‌آورد، در فصول سرد و بارش‌زاي سال، تا سال‌هاي گذشته سيلاب خود به تنهايي مشكلي بزرگ براي اين استان بود،اما اينك دوسه سال است درآميختن سيلاب با فاضلاب شهري، بر مشكلات شهرهاي اين استان افزوده است، با هر بارشي، سيلاب راه شهر و خانه‌هاي مردم را در پيش مي‌گيرد در حالي‌كه با خود فاضلاب شهري را حمل مي‌كند و بر بهداشت عمومي شهر و شهروندان تاثير نامطلوب و نگران‌كننده مي‌گذارد.

براي استان خوزستان، فصل‌ها، چندان فرقي باهم ندارند؛ چرا كه هر فصلي براي اين استان، مشكلاتي با خود به ارمغان مي‌آورد، در فصول سرد و بارش‌زاي سال، تا سال‌هاي گذشته سيلاب خود به تنهايي مشكلي بزرگ براي اين استان بود،اما اينك دوسه سال است درآميختن سيلاب با فاضلاب شهري، بر مشكلات شهرهاي اين استان افزوده است، با هر بارشي، سيلاب راه شهر و خانه‌هاي مردم را در پيش مي‌گيرد در حالي‌كه با خود فاضلاب شهري را حمل مي‌كند و بر بهداشت عمومي شهر و شهروندان تاثير نامطلوب و نگران‌كننده مي‌گذارد. همين سيلاب آلوده به انواع فاضلاب انساني و صنعتي، در نهايت يا وارد رود كارون مي شود و يا به دريا مي ريزد؛ اما گل و لاي انباشته شده در مسيرو خورهاي متعدد اين استان، بوي مشمئزكننده خود را در شهر و روستا مي پراكند؛ مانند خورگورسوزان و ...
خبر جديد هم اين‌كه توده خاک از عربستان به سمت خوزستان در حركت است! بنابه گزارش مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان:«با تشکیل توده گرد‌وخاک در کشور عربستان و حرکت به سمت استان خوزستان شاهد کاهش دید افقی و افزایش غلظت آلاینده‌های گردوخاک در مناطق جنوب غرب، جنوب و با شدت کمتر 
در مناطق مرکزی و غربی استان خواهیم بود.» 
 مشكل ديگر ديگر خوزستان علاوه بر سيلاب و فاضلاب و گردوخاك، ريزگردهاي بهاري و تابستاني است كه ريه‌ها و سلامتي مردم اين شهر را درگير كرده و هرساله موجب بيماري و مراجعه تعداد زيادي از افراد به بيمارستان‌ها و درمانگاه‌ها شده و بار زيادي بردوش مردم و كادر درمان مي‌گذارد.
اما دردناك‌تر از تمام اين‌ها، فراگيري گسترده كروناويروس در اين استان است، كه همچنان مي‌تازد و تلفات مي‌گيرد. البته نمي‌توان اين مسئله را ناديده گرفت در اين مورد شهروندان خوزستاني تا حدودي خود دخيل هستند به دليل تشييع هاي پرتعدادي كه در اين استان مرسوم است و عزاداري‌هاي طولاني مدت، كه موجب تجميع افراد و افزايش تعداد مبتلايان و حتي قربانيان مي‌شود. بدين ترتيب آمارها نشانگر فوتی‌ها و بستری‌های کرونایی در این استان است، ویروسی که همچنان میان مردم این شهر دست‌به‌دست درحال چرخش است وقتی برای بار سوم خوزستان وارد وضعیت قرمز کرونایی شده است یعنی زنجیره کرونا قطع نشده است.
با اين‌همه از مسئولان مختلف و ذيربط انتظار مي‌رود اين استان را بيش از پيش مورد توجه و عنايت قرار دهند و نسبت به رفع كاستي‌هاي ساختاري آن اقدام نمايند، خوزستان، نه فقط يك استان، كه منبع و منشاء ثروت كشورماست و طبعا بايد سهمي از اين ثروت صرف آباداني استان و آسايش مردم و محروميت‌زدايي از آن شود.