بحران كرونا، چهره‌اي زنانه دارد!

هم‌زمان با بزرگداشت روز جهانی زن دبیر کل سازمان ملل متحد در مقاله‌ای آورده که واقعیت محض این است:«بحران کووید-۱۹ چهره‌ای زنانه دارد.»

بحران كرونا، چهره‌اي زنانه دارد!

هم‌زمان با بزرگداشت روز جهانی زن دبیر کل سازمان ملل متحد در مقاله‌ای آورده که واقعیت محض این است:«بحران کووید-19 چهره‌ای زنانه دارد.»
همه‌گیری در حال تشدید نابرابری‌های عمیق پیش روی زنان و دختران است، و نتایج سال‌ها پیشرفت در راستای برابری جنسیتی را از بین می‌برد.
احتمال اشتغال زنان در بخش‌هایی که بیشترین آسیب را ازهمه‌گیری دیده‌اند بیشتر است. مهم‌ترین کارکنان خط مقدم زنان هستند، که بسیاری از آنان از گروه‌های حاشیه‌ای نژادی و قومی و 
در رده‌های پایین اقتصادی قرار دارند.
گوترش در این مقاله تاکید کرده زنان 24 درصد بیشتر در معرض از دست دادن شغل و افت شدید درآمد هستند. شکاف جنسیتی در دستمزد که از قبل نیز بزرگ بوده، افزایش یافته است که شامل بخش سلامت نیز می‌شود.
دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن تاکید بر اين‎كه پرستاری و مراقبت بدون دریافت مزد به دلیل تجویز خانه‎نشینی و تعطیلی مدارس و مراقبت از کودکان به‎طرز چشمگیری افزایش یافته، ممکن است میلیون‌ها دختربچه دیگرهرگز به مدرسه بازنگردند. مادران- به‌ویژه مادران سرپرست خانوار- درگیر مشکلات و اضطراب حاد شده‌اند.
وی معتقد است: بهبودی از همه‌گیری کووید ۱۹، فرصتی برای ما در جهت ترسیم مسیری نو و برابر است. بسته‌های حمایتی و محرک باید زنان را به‌طور خاص از طریق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مراقبتی هدف قرار دهد. اقتصاد رسمی بدون استفاده از کارهای مراقبتی و بدون دستمزد زنان نمی‌تواند به عملکرد خود ادامه دهد.هم‌زمان با بهبودی از این بحران، باید راهی برای آینده‌ای فراگیر، سبز و تاب‌آور ترسیم کنیم. وي تمامی رهبران جهان را دعوت به مدنظر قراردادن این شش عامل سازنده كرده است.