كوئيك، اين‌بار در آفريقا شاهكار آفريد!

اولين قدم در راستاي صدور يك كالا به مقصدي خاص، كارشناسي كردن علمي و فني و حتي اقليمي ويژگي‎هاي مقصد است، بدون داشتن دانش و آگاهي از شرايط ويژه مقصد، صدور يك كالا، نمي‎تواند به تجارتي موفق تبديل شود. يك مثال بسيار تازه، مورد صدور خودروي كوئيك به آفريقاست؛ بازار خودرو در زیمباوه و بسیاری از کشور‌های آفریقایی، در انحصار خودرو‌های دست دوم ژاپنی و اروپایی است و حال شرکت‌های خودروسازی آفریقایی قصد دارند با عرضه خودرو‌های ارزان‌قیمت، مشتریان را به خرید خودرو‌های صفرکیلومتر ترغیب کنند. در اين راستا، قرار بود خط توليد خودوري كوئيك سايپا در ژوهانسبورگ افتتاح شود. براساس اعلام این شرکت، خودروي کوئیک با نام Mureza Prim۸ به تولید خواهد رسید و در فاز اول در کشور زیمباوه به فروش خواهد رسید.


اولين قدم در راستاي صدور يك كالا به مقصدي خاص، كارشناسي كردن علمي و فني و حتي اقليمي ويژگي‎هاي مقصد است، بدون داشتن دانش و آگاهي از شرايط ويژه مقصد، صدور يك كالا، نمي‎تواند به تجارتي موفق تبديل شود. يك مثال بسيار تازه، مورد صدور خودروي كوئيك به آفريقاست؛ بازار خودرو در زیمباوه و بسیاری از کشور‌های آفریقایی، در انحصار خودرو‌های دست دوم ژاپنی و اروپایی است و حال شرکت‌های خودروسازی آفریقایی قصد دارند با عرضه خودرو‌های ارزان‌قیمت، مشتریان را به خرید خودرو‌های صفرکیلومتر ترغیب کنند. در اين راستا، قرار بود خط توليد خودوري كوئيك سايپا در ژوهانسبورگ افتتاح شود. براساس اعلام این شرکت، خودروي کوئیک با نام Mureza Prim8 به تولید خواهد رسید و در فاز اول در کشور زیمباوه به فروش خواهد رسید.  
اما نكته قابل تامل در اين حركتي كه در نفس خود، مي‌تواند اقدامي مثبت در جهت رشد اقتصادي كشور باشد، عدم بازارسنجي و عدم استفاده از كارشناسان بومي، براي مطابقت دادن خودرو با شرايط ويژه آن كشور است، چرا كه در اغلب كشورهاي آفريقايي، فرمان خودرو در سمت راست قرار دارد، و طبعا همراه با فرمان، ديگر تجهيزات مورد نياز براي رانندگي در اتاق خودرو نيز بايد در سمت راست قرار بگيرند، اما در حركتي ساده‌انگارانه، در خودروي كوئيك سايپا، فقط فرمان خودرو به سمت راست منتقل شده و بقيه تجهيزات مانند دکمه‌های کنترل آینه و بالابر، در جاي خود در سمت چپ باقي مانده‌اند! و اين مسئله در مراسم رونمايي از اين خودرو، موجب شگفتي بسياري شده است.