دو برابر کردن یارانه ها اقدامی اشتباه و مخرب است

عضومجمع تشخیص مصلحت نظام:

بر اثر تورم ۷۰ درصد جامعه به کمک های معیشتی نیازدارند یک دهه از زمان آغاز طرح هدفمندی یارانه ها و پرداخت نقدی به مردم می گذرد. طی این سال ها تورم، گرانی و بیکاری همواره افزایش داشته و آنچه هدف اصلی این طرح بود، یعنی حمایت از قشر ضعیف هیچگاه محقق نشد که هیچ، تعداد بیشتری از خانوارها را به زیر خط فقر برد. ازهمان ابتدا بسیاری از کارشناسان اقتصادی این اقدام را به سبب عدم فراهم سازی زیرساخت ها و نبود برنامه های اصلاحی در ابعاد مختلف اقتصادی، مخرب و ناکارآمد قلمداد کردند. عبور ازتورم، رونق تولید و ایجاد اشتغال است از سوی دیگر تنها راه نجات و عبور از دام این تورم ایجاد شده به سبب پخش پول درجامعه، رونق تولید و ایجاد اشتغال است تا براساس آن با افزایش میزان درآمدهای تولیدی و افزایش حجم تولیدات نوعی بالانس اقتصادی ایجاد شد و با راه افتادن چرخه تولید و صادرات جلوی تورم افسار گسیخته را گرفت

دو برابر کردن یارانه ها اقدامی اشتباه  و مخرب است


 بر اثر تورم 70 درصد جامعه به کمک های معیشتی نیازدارند
یک دهه از زمان آغاز طرح هدفمندی یارانه ها و پرداخت نقدی به مردم می گذرد. طی این سال ها تورم، گرانی و بیکاری همواره افزایش داشته و آنچه هدف اصلی این طرح بود، یعنی حمایت از قشر ضعیف هیچگاه محقق نشد که هیچ، تعداد بیشتری از خانوارها را به زیر خط فقر برد. ازهمان ابتدا  بسیاری از کارشناسان اقتصادی این اقدام را به سبب عدم فراهم سازی زیرساخت ها و نبود برنامه های اصلاحی در ابعاد مختلف اقتصادی، مخرب و ناکارآمد قلمداد  کردند.
 عبور ازتورم، رونق تولید و ایجاد  اشتغال است
از سوی دیگر تنها راه نجات و عبور از دام این تورم ایجاد شده به سبب پخش پول درجامعه، رونق تولید و ایجاد اشتغال است تا براساس آن با افزایش میزان درآمدهای تولیدی و افزایش حجم تولیدات نوعی بالانس اقتصادی ایجاد شد و با راه افتادن چرخه تولید و صادرات جلوی تورم افسار گسیخته را گرفت.
اما آنچه امروز باید اولویت باشد وضعیت معیشت قشر کثیری از مردم کشور است که دچار مشکلات معیشتی شده اند و تورم گلوی آنها را فشرده و
راه نفسشان تنگ شده است. دکترغلامرضا مصباحی مقدم اقتصاددان و عضومجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با تاکید برضرورت رسیدگی به وضعیت اقشار نیازمند جامعه، تنها را نجات و رهایی از این وضعیت اقتصادی را بهره گیری از توان داخلی و ضرورت های اجرایی و قانون گذاری توسط دولت و مجلس می داند و معقتد است: مهمترین اقدام در حمایت از اقشار ضعیف ایجاد اشتغال است و اگر بتوانیم کاری کنیم که شغل ایجاد شود آبرومندانه ترین روش برای تأمین معیشت جامعه است. البته کسانی هم هستند که در سن اشتغال نیستند همچون افراد مسن و معلولین که تعدادشان نیز زیاد نیست و تحت پوشش حمایتی هستند.
این استاد دانشگاه درباره وضعیت نابسامان معیشت جامعه گفت : آنچه که امروز تبدیل به مصیبتی برای خانواده های کم درآمد جامعه شده، «تورم» است. این تورم قدرت خرید مردم را کاهش می دهد و ارزش پول ملی را کم می کند و آسیبش شامل حال اقشار کم درآمد و حقوق بگیران خواهد شد.
اگر هنر و مهارتی داریم باید در کنترل تورم قرار بدهیم. لذا بهترین کاری که دراین زمینه درحال پیگیری است اقدام مجلس در کاهش کسر بودجه دولت و رساندن آن به صفر می باشد. اگر کسر بودجه به صفر برسد دولت دیگر نیازمند پخش پول نیست و البته ما حتماً نیازمند این هستیم که در کوتاه مدت خانواده های زیر خط فقر و نزدیک خط فقر را مورد حمایت قرار دهیم.
عضومجمع تشخیص مصلحت نظام درمورد پرداخت یارانه های کمک معیشتی گفت: این هیچ اشکالی ندارد که به اقشار کم درآمد و ضعیف یارانه داده شود،اما نباید این حرکت تبدیل به یک رویه ماندگارگردد. بلکه باید امری موقت باشد تا زمان توانمند سازی خانواده های ضعیف و متوسط به پایین جامعه تازمانی که آنها بتوانند با عزت نفس کسب درآمد کنند و نیازمند یارانه نباشند.
همینجا عرض می کنم که امروز کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهادش این است که حدود 59 میلیون نفر را که تحت پوشش یارانه مضاعف هستند حفظ کند و 20 میلیون نفر باقی مانده را که تا 78 میلیون نفر یارانه بگیر دارند و به نظر من به ناحق به اینها یارانه داده
می شود، یارانه آنها را دو برابر کند.
 یارانه ها را خانواده های زیرخط فقر و کم درآمد داد و آن هم نباید به صورت دائمی
این کار اصلا به صلاح کشور نیست. آیا واقعا
 78 میلیون نفر از جمعیت ما نیازمند یارانه هستند؟ بنده توصیه و استدعا می کنم از اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان محترم مجلس که شر این یارانه های
بی حساب و کتاب را که هدفمند نیست و به
خانواده هایی داده می شود که اقشار متوسط به بالا هستند از سر کشور کم کنند.
باید یارانه ها را خانواده های زیرخط فقر و کم درآمد داد و آن هم نباید به صورت دائمی، بلکه باید به عنوان یک امر موقتی که بتوانند اوضاع خود را مدیریت کنند و باید به صورت اساسی با ایجاد اشتغال و تولید مشکلات معیشتی و درآمدی آنها را برطرف کرد . این راهی که ما می رویم غلط است.
دکترمصباحی مقدم درپاسخ به این سئوال که وظیفه شناسایی و تکمیل سامانه های اطلاعاتی برای تعیین وضعیت خانوارهایی که وضع مالی نسبتاً خوبی دارند برعهده کیست،گفت: این امر بر عهده وزارت کار و رفاه و تأمین اجتماعی است و این کار را انجام داده است و اطلاعات مجموع ایرانیان را در سایت خود دارند و خانواده  به خانواده شناسایی کرده اند که چه کسانی باید تحت پوشش یارانه ای قرار بگیرند و چه اقشاری نباید کمک بگیرند.
 اطلاعات کافی داریم و 59 میلیون نفر نیازمند کمک هستند.
 امروز با توجه به پایگاه های اطلاعاتی وسیعی که در دست دولت است، شرایطی نیست که مدعی شویم اطلاعات مالی خانوارها را نداریم و براساس اطلاعات نادرست تصمیم گرفته می شود. امروز اطلاعات کافی داریم و باید به همین اطلاعات بسنده کرد و براساس آن اقدامات لازم را انجام داد. امروز همین اطلاعات گفته که 59 میلیون نفر نیازمند کمک هستند.
چرا که 70 درصد جامعه براثر تورم به خصوص سال های اخیر نیازمند کمک معیشتی شده اند.
عده ای زیر خط فقر رفته اند و تورم قدرت خرید آنها را کاهش داده و باید مورد کمک قرار بگیرند. الان وزارت کار اطلاعات را دراختیار دارد و می داند که به چه کسانی باید کمک تعلق بگیرد و همه اطلاعات مشخص و واضح است برای دولت. اما این کمک ها نباید دائم باشد و باید از یکسو تورم را کنترل کرد و از سوی دیگر اشتغال را در دستور کار قرار داد.
نباید بی حساب و کتاب و غیراصولی مجدداً یارانه هایی را به افراد داد که بعضاً نیازمند آن نیستند و یا براثر تورم آن مبلغ کمک حالی برای امورات آنها نخواهد بود. تنها راه نجات همان است که گفته شد و باید اشتغال و تولید را در اولویت امر قرار دهیم و با کرامت با مردم برخورد کنیم. باید جامعه را به درآمد برسانیم نه اینکه صرفاً درصدد دادن بسته معیشتی ویا دوبرابر کردن یارانه آنها باشیم. ممکن است این هم یکی از راه های کمک به جامعه و اقشار نیازمند باشد،اما بهترین و تنها مسیر نیست.