رحم اجاره‌اي و سرمايه‌گذاري بر زوج‌هاي ناباروري

يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي جمعيتي كشورما، كاهش ميزان ازدواج و عدم تمايل به زادآوري در ميان برخي از زوج‌هاست؛ اين عدم تمايل البته دلايل مختلفي دارد كه عمده‌ترين آن‌ها بازمي‌گردد به مشكلات معيشتي و نداشتن چشم‌انداز روشن نسبت به آينده اقتصادي كشور. اما در اين ميان، زوج‌هاي ناباروري هم هستند كه تمايل زيادي به فرزندآوري دارند، اما اين افراد اگر بخواهند از امكانات و روش‌هاي موسسه رويان استفاده كنند، بايد متحمل هزينه‌هاي فراواني شوند. بنابراين برخي از اين زوجين، ترجيح مي‌دهند سراغ يك مادر ميانجي يا همان رحم اجاره‌اي بروند كه طبعا اين روش هم مشكلات احساسي و عاطفي و حقوقي خاص خود را دارد. هر رحم اجاره‌ای معمولا بین۵۰ تا ۷۰میلیون تومان برای زوج نابارور آب می‌خورد. البته این عدد گاهی در افرادی بالاتر هم می‌رود. به‌عنوان مثال والديني که در مطالبات‌شان حتی قد و وزن و سن و قیافه مادرِ جایگزین را شرط می‌کنند، بايد قيمت بيشتري تا ۱۰۰ ميليون بپردازند! در قرارداد مادر جايگزين يا رحم اجاره‌اي، همه‌چیز لحاظ مي‌شود؛ از روش و شيوه زایمان تا مرگ مادر حین زایمان؛ قراردادی که همسران مادران میانجی هم باید امضایش کنند تا مدعی نباشند. اما البته همواره در چنين مواردي مشكلات حقوقي خاصي هم پيش مي‌آيد يا مادر ميانجي، از نظر عاطفي از تصميم خود بازمي‌گردد و تمايلي به تحويل فرزند به والدين خريدار ندارد.

رحم اجاره‌اي و سرمايه‌گذاري بر زوج‌هاي ناباروري

يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي جمعيتي كشورما، كاهش ميزان ازدواج و عدم تمايل به زادآوري در ميان برخي از زوج‌هاست؛ اين عدم تمايل البته دلايل مختلفي دارد كه عمده‌ترين آن‌ها بازمي‌گردد به مشكلات معيشتي و نداشتن چشم‌انداز روشن نسبت به آينده اقتصادي كشور. اما در اين ميان، زوج‌هاي ناباروري هم هستند كه تمايل زيادي به فرزندآوري دارند، اما اين افراد اگر بخواهند از امكانات و روش‌هاي موسسه رويان استفاده كنند، بايد متحمل هزينه‌هاي فراواني شوند. بنابراين برخي از اين زوجين، ترجيح مي‌دهند سراغ يك مادر ميانجي يا همان رحم اجاره‌اي بروند كه طبعا اين روش هم مشكلات احساسي و عاطفي و حقوقي خاص خود را دارد. هر رحم اجاره‌ای معمولا بین۵۰ تا ۷۰میلیون تومان برای زوج نابارور آب می‌خورد. البته این عدد گاهی در افرادی بالاتر هم می‌رود. به‌عنوان مثال والديني که در مطالبات‌شان حتی قد و وزن و سن و قیافه مادرِ جایگزین را شرط می‌کنند، بايد قيمت بيشتري تا 100 ميليون بپردازند! در قرارداد مادر جايگزين يا رحم اجاره‌اي، همه‌چیز لحاظ مي‌شود؛ از روش و شيوه زایمان تا مرگ مادر حین زایمان؛ قراردادی که همسران مادران میانجی هم باید امضایش کنند تا مدعی نباشند. اما البته همواره در چنين مواردي مشكلات حقوقي خاصي هم پيش مي‌آيد يا مادر ميانجي، از نظر عاطفي از تصميم خود بازمي‌گردد و تمايلي به تحويل فرزند به والدين خريدار ندارد.
در حالي‌كه در روش‌هاي موسسه رويان، با استفاده از خود والدين اصلي، مي‌توان به آنان در اين زمينه كمك كرد و تبعات خاص حقوقي و عاطفي نيز در پي ندارد. هرچند موسسه رويان هم علاوه بر هزينه زياد، شرايط خاصي دارد كه گاهي براي زوجين مشكلاتي به‌وجود مي‌آورد، كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها، سن والدين است؛ به گفته جنین‌شناس و رئیس پژوهشگاه و مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، بهترين زمان مراجعه زوجین جهت درمان ناباروری سن 25 تا 35 سالگی است:« چنانچه در سنین گفته شده زوجی طی یک‌سال متوالی جهت بچه‌دار شدن تلاش کنند اما نتوانند صاحب فرزند شوند حتما باید به مراکز درمان ناباروری مراجعه کنند، که البته برای زنان بعد از 35 سالگی اگر زوجین بعد از 6 ماه تلاش برای فرزنددارشدن موفق نبودند باید جهت درمان ناباروری خود به مراکز تخصصی درمان ناباروری مراجعه کنند تا علت ناباروری تشخیص داده شود و با انجام مشاوره‌های مناسب، بهترین روش درمانی به آن‌ها پیشنهاد شود.» ‌و همه اين‌ها يعني زوجين بايد مدام در حال رفت‌وآمد و تحمل هزينه‌هاي فراوان باشند.
دولت براي تشويق شهروندان به ازدواج و زادآوري، وام‌هاي مختلفي را در نظر گرفته كه البته دراين چندسال، با وجود افزايش اين وام‌ها، روند رشد ازدواج و جمعيت همچنان كاهشي است و سازمان‌ها و نهادهاي مختلف مدام در مورد حركت كشور به‌سوي پيرشدن جمعيت هشدار مي‌دهند.
در اين ميان توجه به يك نكته مهم بسيار قابل توجه است؛ به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حدود ۲۵درصد از زوج‌های جوان نابارور هستند، براساس اين آمار«دفتر سلامت و جمعیت خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، اگر دولت و مجلس علاقه‌مند به افزایش جمعیت هستند باید بسته اعتباری جداگانه‌ای برای این تعداد اختصاص یابد، كه البته مي‌توان بخشي از اين اعتبار را از طريق هدف‌دار كردن وام‌هاي فرزندآوري تامين كرد و به‌جاي دادن وام 70 ميليوني براي فرزند سوم، اين وام  و كمك هزينه را در اختيار زوجين نابارور  قرار داد.