جانورشناسی که جان میلیون‌ها انسان را نجات داد

ادوارد جنر(۱۸۲۳-۱۷۴۹) پزشک و دانشمند انگلیسی بود که اولین واکسن جهان را در سال ۱۷۹۶ اختراع کرد.


قسمت اول
ادوارد جنر(۱۸۲۳-۱۷۴۹) پزشک و دانشمند انگلیسی بود که اولین واکسن جهان را در سال ۱۷۹۶ اختراع کرد.
وی فعالیت‌های خود را ابتدا در زمینه حیوان‌شناسی آغاز کرد و مطالعات و پژوهش‌های خود را در مورد زندگی پرنده‌ای به نام فاخته
 ادامه داد و چندین کشف مهم انجام داد که بعدها مورد تأیید رسمی قرار گرفتند. همین کارهای اولیه در حوزه جانورشناسی بود که به علاقه‌مندی ادوارد جنر به حوزه پیشگیری از بیماری(امروزه به عنوان واکسیناسیون شناخته می‌شود) منجر شد.
جنر در گلاسترشر متولد و بزرگ شد، آموزش‌های پزشکی خود را ابتدا به عنوان یک کارآموز آغاز کرد و سپس به عنوان یک دستیار آناتومی و جراح در بیمارستان سنت‌جورج در لندن از سال ۱۷۷۰ مشغول به کار شد.
ادوارد جنر پس از گذراندن دوره‌های متعدد تبدیل به یک پزشک موفق شد و در سال ۱۷۹۲ دکترای خود را از دانشگاه سنت اندروز کسب کرد.
 فعالیت‌های ادوارد جنر در جانورشناسی
۱.یکی از موضوعات مورد علاقه جنر پرندگان بودند.او چندین پرنده را جمع‌ کرد و به بررسی عادات و خصوصیات پرندگان فاخته پرداخت.جنر تحقیق فوق‌العاده‌ای را در این زمینه انجام داد که چگونه فاخته‌ای که به تازگی از تخم بیرون آمده است تخم‌های میزبان خود را از لانه بیرون می‌اندازد.
۲.این مسئله با باورهای اولیه مبنی بر اینکه فاخته بالغ این کار را انجام می‌دهد مغایرت داشت.وی یافته‌های خود را در مورد جوجه فاخته
در سال ۱۷۸۸ در مجله فلسفی انجمن سلطنتی منتشر کرد.
۳.او در سال ۱۷۸۸ در پی مطالعات خود در زمینه فاخته‌ها به عنوان عضوی انجمن سلطنتی بریتانیا انتخاب شد.
۴.درک و یافته‌های جنر در مورد رفتار فاخته‌ها زمانی به طور کامل پذیرفته شد که جمیما بلکبرن(Jemima Blackburn) پرنده‌شناس این نظریه‌ها را مورد تأیید قرار داد.
۵.یافته‌های جنر چنان چشمگیر بود که وقتی تأیید شدند چارلز داروین ناگزیر شد نسخه بعدی کتاب خود «منشأ انواع»(همچنین با عنوان «خاستگاه گونه‌ها» ترجمه می‌شود) را اصلاح کند.
۶.گرچه امروزه کمتر کسی جنر را به دلیل تحقیقات پیشگامانه‌اش در رشته جانورشناسی می‌شناسد، اما درک او از زیست‌شناسی حیوانات و آناتومی بدن انسان باعث شد به روش‌های پیشگیری از بیماری علاقه‌ پیدا کند.
۷.مطالعات وی در مورد حیوانات تأثیر زیادی در اولین آزمایش واکسیناسیون وی داشت زیرا او چیزهای زیادی راجع به حیوانات و انسان‌ها می‌دانست.
ادامه دارد...
*آنا