مرحله پیش دفاع قبل از دفاع اصلی دانشجویان ضروری است

معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران:

مرحله پیش دفاع قبل از دفاع اصلی دانشجویان ضروری است


معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران گفت: مرحله پیش دفاع قبل از دفاع اصلی در تمام دانشگاه‌ها ضروری بوده و به عنوان یک قانون شناخته می‌شود.
مهدی پورفتح، معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه دانشجویان چگونه می‌توانند درخواست دفاع نهایی بدون پیش دفاع دهند، اظهار کرد: در کشور ما قانون پیش دفاع قبل از دفاع نهایی یا اصلی برای تمام دانشجویان وجود
دارد.
وي افزود: قانون پیش دفاع دارای شرایط خاصی است که قبل از آن باید دانشجویان حتما در امتحانات جامع دکتری شرکت کنند و سپس امتحان زبان دهند و در صورتی که بعد از احراز هویت دارای احراز شرایط بودند، می‌توانند پیش دفاع کنند و در نهایت وارد مرحله دفاع شوند.
پورفتح با بیان اینکه حدود یک سال و نیم تا دو سال بین مرحله پیش دفاع تا دفاع اصلی فاصله وجود دارد، تاکید کرد: این سیستم بیشتر به سیستم آمریکایی نزدیک‌تر است، اما معمولا در اروپا پیش دفاع انجام نمی‌شود و دانشجویان مستقیم برای دفاع اصلی حاضر می‌شوند و به هرحال مرحله پیش دفاع قبل از دفاع اصلی قانون یک موسسه یا دانشگاه بوده و باید رعایت شود.
معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد:دانشجویانی که در دانشگاه آن‌ها قانون پیش دفاع قبل از دفاع اصلی وجود دارد باید بر مبنای آن عمل کنند و این دسته افراد قبل از ورود به دانشگاه باید در ابتدا ضوابط را مطالعه می‌کردند تا به مشکلی برنخورند، اما در صورتی که قوانین در اختیار این دانشجویان قرار نگرفته یا به آن‌ها اطلاع رسانی نشده و قوانین تغییر شکل یافته اند بحث دیگری است که باید به آن از سوی دانشگاه پیگیری شود.
پورفتح ادامه داد: مطابق ماده ۱۶ مصوبه وزارت عتف، باید پروپوزال یا طرح پیشنهادی رساله توسط گروه مصوب شود و در ماده ۲۳ تهیه شیوه نامه این روند به دانشگاه‌ها سپرده شده است.
وي اضافه کرد: تمام دانشگاه‌ها مطابق مصوبه وزارت علوم پیش دفاع به همین سبک فعلی را مصوب کرده اند؛ این روش البته یک حسنی که دارد این است که دانشجو مجبور می‌شود تا پیش از شروع حرفه‌ای رساله آمادگی نسبی پیدا کند و به نظرات داوران کمک می‌کند تا جهت گیری پایان نامه تصحیح شود و به عبارتی هدف اصلی از این طرح کمک به دانشجو است.