چگونه بینایی را تقویت کنیم؟

انجام معاینات منظم چشم فقط یکی از راه‌های بهبود بینایی و جلوگیری از صدمات یا بیماری‌هایی است که می‌تواند به بینایی ما آسیب برساند.

چگونه بینایی را تقویت کنیم؟


انجام معاینات منظم چشم فقط یکی از راه‌های بهبود بینایی و جلوگیری از صدمات یا بیماری‌هایی است که می‌تواند به بینایی ما آسیب برساند. روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانيم توسط آن‌ها بینایی را بهبود بخشیم:
 - ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را به اندازه کافی دریافت کنید
ویتامین‌های A ، C و E و هم‌چنین ماده معدنی روی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند از ابتلا به تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا (Macular degeneration) جلوگیری کنند. دژنراسیون ماکولا شرایطی است که، در آن ماکولا، یعنی آن بخش از چشم که بینایی مرکزی را کنترل می‌کند، آسیب می‌بیند.
منابع غذایی برای این مواد مغذی مهم شامل انواع سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ: هویج، فلفل قرمز، کلم بروکلی، اسفناج، توت فرنگی، سیب‌زمینی شیرین، مرکبات.
مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3، مانند ماهی قزل‌آلا و تخم کتان نیز برای سلامت بهتر چشم توصیه می‌شود.
 - کاروتنوئیدها را فراموش نکنید: علاوه بر مواد مغذی که در بالا گفته شد، چند ماده مغذی دیگر وجود دارد که کلیدهای بهبود بینایی هستند. از جمله می‌توان به لوتئین و زآگزانتین که کاروتنوئیدهای موجود در شبکیه چشم هستند، اشاره کنیم. شما می‌توانید این موادمغذی را در سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی، کدو سبز و تخم مرغ پیدا کنید.
 - متناسب باقی بمانید: بله، در کمال تعجب، مزایای ورزش و حفظ وزن سالم فقط به داشتن اندامی متناسب و سلامت جسمانی ختم نمی‎شود، بلکه در سلامت چشم و بهبود بینایی نیز تاثیرگذار است.جالب است بدانید که دیابت نوع 2 که بیشتر در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی دیده می‌شود، می‌تواند به رگ‌های خونی ریز چشم آسیب برساند. به این بیماری رتینوپاتی دیابتی
(Diabetic retinopathy) گفته می‌شود.
بررسی مرتب سطح قند خون و تناسب اندام می تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 و بسیاری از عوارض آن را کاهش دهد.
- شرایط مزمن را مدیریت کنید: دیابت تنها بیماری‌ نیست که می‌تواند بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهد. سایر بیماری‌ها مانند فشارخون و مولتیپل اسکلروز یا ام اس (MS) نیز قادرند بر بینایي تأثیر بگذارند. این بیماری‌ها معمولا با التهاب مزمن همراه هستند و این التهاب مزمن چیزی است که می‌تواند از سر تا پا به سلامت شما آسیب برساند.
- از عینک محافظ استفاده کنید: چه در کارگاه خود مشغول به کار باشید و چه بخواهید یک آزمایش علمی در مدرسه انجام دهید، بسیار مهم است که با استفاده از عینک مناسب از چشم‌های‌تان محافظت کنید.در صورتی‌که خطر ورود مواد شیمیایی، اشیاء تیز یا موادی مانند تراش چوب، خرده های فلزی و … به چشم وجود دارد، استفاده از عینک محافظتی بسیار ضروری است.
   - عینک آفتابی بزنید: عینک آفتابی فقط برای داشتن ظاهری زیبا نیست. محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه های مضر خورشید، یکی از مهم ترین کارهایی است که باید در زمینه بهبود بینایی انجام دهید. شما باید از یک عینک آفتابی استفاده کنید که 99 تا 100 درصد اشعه UVA و UVB ناشی از نور خورشید را مسدود کند.
جالب است بدانید که عینک آفتابی به محافظت از چشم شما در برابر شرایطی که از آسیب چشم ناشی می‎شود، کمک می‎کند. این موارد شامل آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و ناخنک/ پتریژیوم است. استفاده از کلاه لبه پهن نیز می‎تواند به محافظت از چشم شما دربرابر آفتاب کمک کند.