ساخت و تجهیز خط انتقال لوله غیرقانونی برای قاچاق، دقیقا یعنی چه؟

خبر این است که یک خط لوله انتقال سوخت ۱۵ کیلومتری، در شهرستان میناب کشف و منهدم شده است. نکته اول، آیا تصوری از وسعت ۱۵ کیلومتر داریم؟ آیا می‌دانیم که برای درست کردن چنین خط لوله‌ای با چنین متراژی، چه‌قدر لوله و تجهیزات و کارگر و چند روز و چندساعت کار لازم است؟ اگر تصوری از گسترگی چنین کاری داشته باشیم طبعا این پرسش به ذهن‌مان متبادر می‌شود که چنین کار تا حدودی عظیمی، چگونه از چشم مسئولان دورمانده، آنان که در راس انتقال و دریافت، یعنی در مبداء و مقصد این روند قرار دارند، چگونه تا مدت‌ها متوجه کم‌شدن از میزان سوخت فرستاده شده و دریافت شده نداشته‌اند، این بماند، به هرحال خطوط انتقال هر نوع سوختی نگهبان‌هایی دارد که هر از گاهی به این مناطق سر می‌زنند تا مبادا نشتی در اثر شکستگی لوله‌ای و یا مشکلی در دیگر تجهیزات مسیر انتقال، پیش نیامده باشد، چگونه است که حتی این افراد هم متوجه این خط لوله ۱۵ کیلومتری قاچاق نشده‌اند؟!


خبر این است که یک خط لوله انتقال سوخت 15 کیلومتری، در شهرستان میناب کشف و منهدم شده است. نکته اول، آیا تصوری از وسعت 15 کیلومتر داریم؟ آیا می‌دانیم که برای درست کردن چنین خط لوله‌ای با چنین متراژی، چه‌قدر لوله و تجهیزات و کارگر و چند روز و چندساعت کار لازم است؟ اگر تصوری از گسترگی چنین کاری داشته باشیم طبعا این پرسش به ذهن‌مان متبادر می‌شود که چنین کار تا حدودی عظیمی، چگونه از چشم مسئولان دورمانده، آنان که در راس انتقال و دریافت، یعنی در مبداء و مقصد این روند قرار دارند، چگونه تا مدت‌ها متوجه کم‌شدن از میزان سوخت فرستاده شده و دریافت شده نداشته‌اند، این بماند، به هرحال خطوط انتقال هر نوع سوختی نگهبان‌هایی دارد که هر از گاهی به این مناطق سر می‌زنند تا مبادا نشتی در اثر شکستگی لوله‌ای و یا مشکلی در دیگر تجهیزات مسیر انتقال، پیش نیامده باشد، چگونه است که حتی این افراد هم متوجه این خط لوله 15 کیلومتری قاچاق نشده‌اند؟!
نکته مهم دیگر این‌که با وجود کشف این خط لوله 15 کیلومتری قاچاق سوخت، عوامل قاچاقچی، توانسته‌اند فرار کنند و متورای هستند، که به گفته فرمانده مرزبانی استان هرمزگان دستگیری آن‌ها در دستور کار مرزبانان قرار گرفته است، وی گفته ماموران در مجموع موفق به کشف
 ۹۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق به ارزش ۲۷۰ میلیون ریال شده‌اند. این محموله سوخت قاچاق به یکی از کشورهای همسایه فرستاده می‌شد. اما حالا با خبررسانی برخی، این خط لوله 15 کیلومتری قاچاق سوخت کشف و منهدم شده است. اما آیا این نخستین‌بار است که چنین اتفاقی می‎افتد؟ و این امر موجب غافلگیری مسئولان ذیربط شده؟ مسلما در طی این چند سال بارها خبر قاچاق شدن حامل‌های انرژی از مناطق مرزی را شنیده‌ایم. موردهایی عجیب‌تر از این هم وجود داشته، اما چرا مسئولان ذیربط و ماموران مرتبط با این امر، خیلی دیر متوجه چنین تخلفاتی می‌شوند، در واقع وقتی متوجه می‌شوند که فردی یا افرادی از بومیان به آنان گزارش بدهند.
یکی از مهم‌ترین دلایل بروز چنین تخلفاتی، که معمولا برخی از بومیان منطقه نیزدر آن‌ها سهیم هستند، مشکلات معیشتی این مردم که جزو مناطق محروم کشور هستند، می‌باشد. با توجه به شرایط سخت تامین ارز دولتی، تعداد کالاهایی که این ارز را دریافت می‌کنند، کاهش یافته و به برخی کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرده که همین تفاوت بالای نرخ ارز باعث خروج این کالاها از مرزهای کشور به‌صورت قاچاق می‎شود.
کالاهایی که به دلیل به‎صرفه‎ بودن، در کشورهای همسایه بازار خوبی دارند و مرزهای جنوب شرق کشور بهترین مسیر برای خروج این کالاها هستند؛ موردی که توجه سرشبکه‌های قاچاق را به‌شدت به خود جلب کرده و آنان وارد این میدان شده‌اند.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان می‌گوید:« قاچاقچیان این روزها از خلاءهای نظارتی در استان‌های همجوار سوءاستفاده کرده و در حالی‌که کشور نیاز مبرمی به کالای اساسی دارد، اقدام به قاچاق می‌کنند.به‌واسطه نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، متاسفانه حجم خروجی کالاهای اساسی از مبادی رسمی و غیررسمی بسیار افزایش یافته است و شاهد قاچاق معکوس از مرزهای سیستان‌وبلوچستان هستیم.»
امید که این مسئولان تنها به شاهد بودن بسنده نکنند و بر افزایش موارد نظارتی و امنیتی این نواحی نیز توجه لازم را مبذول دارند.