شير غني‌شده؛ بخوريم يا نخوريم؟!

شیر منبع خوبی از سلنیوم و منبع قابل توجه روی است. یک فنجان شیر بدون چربی به ترتیب ۱۱ درصد و ۷ درصد مقدار توصیه شده روزانه سلنیوم و روی را تأمین می‌کند. سلنیوم عملکرد بسیاری از سلول‌های ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و کمبود روی عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند که نشان داده شده است با افزایش مصرف روی بهبود می‌یابد.

شير غني‌شده؛ بخوريم يا نخوريم؟!


شیر منبع خوبی از سلنیوم و منبع قابل توجه روی است. یک فنجان شیر بدون چربی به ترتیب ۱۱ درصد و  ۷ درصد مقدار توصیه شده روزانه سلنیوم و روی را تأمین می‌کند. سلنیوم عملکرد بسیاری از سلول‌های ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و کمبود روی عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند که نشان داده شده است با افزایش مصرف روی بهبود می‌یابد.
اما پرسش بسياري از مردم اين است كه آيا به سراغ شير غني‌شده توسط ويتامين‌ها و املاح مختلف برويم يا نه؟ به‌ويژه در اين دوران كرونا، كه اغلب مردم از شير به‌عنوان تقويت‌كننده سيستم ايمني بدن استفاده مي‌كنند.
خوب است بدانيم كه در بسياري از كشورهاي توسعه يافته، شير فقط به‌صورت غني‌شده وارد بازار مي‌شود تا تامين‌كننده نيازهاي مهم ويتاميني و معدني بدن مصرف‌كنندگان و در واقع شهروندان، شود. بنابراين بله، مهم است كه ما بتوانيم از شير غني‌شده استفاده كنيم. اما شيرغني‌شده چيست؟
چگونگی و این‎که آیا شیر باید غنی بشود یا خیر، بستگی به این دارد که در کجا زندگی می‌کنید و چه مواد غذایی ممکن است در رژیم غذایی معمولی محل زندگی شما وجود داشته باشد. فرآیند غنی کردن شیر (اضافه کردن مواد غذایی که در شیر موجود نیست) و تقویت کردن شیر (بازگرداندن مواد غذایی به شیر که در هنگام انجام عملیات مختلف از بین می‌رود) اولین‎بار برای جلوگیری از ابتلاي افراد به بیماری‌های مربوط به کمبود مواد غذایی مهم مانند راشیتیسم (ضعیف شدن استخوان‌ها به دلیل کمبود ویتامین D) صورت گرفت.
 شیرغنی‌شده از ترکیب شیرگاو با ویتامین‌ها و مواد معدنی به دست می‌آید که به‌طور طبیعی در مقدار مشخصی از شیر وجود ندارد. معمولا شیرهای غنی‌شده موجود در بازار حاوی ویتامین A و ویتامین D هستند. اگرچه ترکیبات دیگری مانند زینک، آهن و فولیک‌اسید نیز در این‌گونه شیرها یافت می‌شود.
مواد معدنی که به شیرهای غنی‌شده افزوده می‌شوند، بر اساس مکان زندگی و رژیم غذایی روزانه شما انتخاب می‌شود. به‌عنوان مثال در کشوری مانند آمریکا، با توجه به نوع تغذیه مردم آن، به اکثر ویتامین‌های یاد شده نیاز است به همین خاطر دراین کشور شیرهای غنی‌شده، از محبوبیت بیشتری برخوردارند.
شیرهای غنی‌شده نیز مانند شیرهای معمول و غنی‌نشده، هم برای نوشیدن و هم برای پخت و پز به کار می‌روند. برای غنی‌کردن شیر، فوليك اسيد ویتامین A و ویتامین D به آن افزوده می‌شود. این دو یکی از قابل جذب‌ترین انواع ویتامین‌ها هستند. شیر غنی شده به جلوگیری از کم‌خونی، فقر یا همان کمبود آهن در کودکان کمک می‌کند. این بیماری‌های یک مشکل متداول در کودکان است، به ویژه در کشورهای در حال توسعه. در این کشورها شیر معمولاً با آهن و دیگر مواد غذایی مفید مانند روی و ویتامین‌های B غنی می‌شود.