آسیب شدید به جمجمه، شایعترین علت مرگ موتورسواران

دبیر انجمن جراحان عمومی ایران خبر داد:

دبیر انجمن جراحان عمومی ایران گفت: آسیب شدید به جمجمه، شایعترین علت مرگ موتورسواران بوده و بروز تروما به علل مختلف طی چند مدت اخیر روند افزایشی داشته است.

آسیب شدید به جمجمه، شایعترین علت مرگ موتورسواران

دبیر انجمن جراحان عمومی ایران گفت: آسیب شدید به جمجمه، شایعترین علت مرگ موتورسواران بوده و بروز تروما به علل مختلف طی چند مدت اخیر روند افزایشی داشته است.
فرزاد پناهی در حاشیه دومین روز از برگزاری کنگره جامعه جراحان ایران در گفت و گو با  ایرنا افزود: بر اساس بررسی های انجام شده، بیشترین صدمات و تروما مربوط به قفسه سینه، شکم و جمجمه است و متاسفانه ضربات مغزی و جمجمه در موتورسیکلت سواران با درصد بسیار بالایی موجب مرگ آنان می شود.
 طبق بررسی های انجام شده آسیب شدید جمجمه شایعترین علت مرگ و میر موتورسیکلت سواران است و بر اساس برخی آمارها حدود ۹۰ درصد موارد مرگ موتورسواران در اثر ضربه به جمجمه بوده است.
رییس اسبق اورژانس کشور، افزود:با رعایت اصول رانندگی و استفاده از کلاه ایمنی درصد قابل توجهی از این موارد مرگ بر اثر ضربه شدید به جمجمه و اندامهای حساس قابل پیشگیری و مدیریت است.
پناهی با بیان اینکه با راه اندازی نظام مدیریت مصدومان ترومایی در کشور و همچنین نظام کنترل آسیب و خسارت بدنی که یک جراحی خاص محسوب می شود و در کوتاهترین زمان بعد از بروز تروما کاربرد دارد، قادر خواهیم بود که بسیاری از موارد مرگ و میر را مدیریت کنیم، یادآور شد:موضوع "جراحی کنترل خسارت" عنوان پانلی علمی در چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران است که بحث مبسوطی در آن ارائه خواهیم کرد.
وی گفت:موضوع جراحی کنترل خسارت در خصوص بیمارستان های کوچکی که ابزارهای پیشرفته رسیدگی به فرد تروما دیده و تجهیزات پیچیده جراحی و کمک درمانی را ندارند مطرح است؛ این مراکز بیمارستانی بخش مراقبت های ویژه و تجهیزات مناسب برای جراحی فرد ترومایی ندارند ولی با نهادینه کردن" نظام جراحی کنترل خسارت" قادر خواهند بود با ابزار های موجود وضعیت مصدوم را پایدار کرده و در سریعترین زمان ممکن نسبت به انتقال آنان به مراکز درمانی مجهزتر و نزدیکتر اقدام کنند.