عملیات اجرایی بخش دوم فاز ۲ طرح توسعه پالایشگاه آبادان، از چند هفته آینده آغاز می‌شود

با حمایت رئیس‌جمهوری و تأمین منابع مالی موردنیاز؛

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان از سود ۱۲همتی (۳۱۷ میلیون دلاری) این پالایشگاه در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما این است که سوددهی این پالایشگاه امسال ۱۵ تا ۲۰ درصد دیگر افزایش یابد؛ عملیات اجرایی بخش دوم فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت این پالایشگاه نیز با تأمین منابع مالی این طرح، با حمایت رئیس‌جمهوری از چند هفته آینده آغاز خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان از سود ۱۲همتی (۳۱۷ میلیون دلاری) این پالایشگاه در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما این است که سوددهی این پالایشگاه امسال ۱۵ تا  ۲۰ درصد دیگر افزایش یابد؛ عملیات اجرایی بخش دوم فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت این پالایشگاه نیز با تأمین منابع مالی این طرح، با حمایت رئیس‌جمهوری از چند هفته آینده آغاز خواهد شد.
حکیم قیم در گفت‌وگو با شانا با اشاره به ارائه اطلاعات اشتباه و گمراه‌کننده در برخی پایگاه‌های خبری درباره سوددهی این پالایشگاه در سال‌های گذشته، بیان کرد: سوددهی پالایشگاه آبادان در سال ۱۳۹۹ طبق صورت نهایی تأییده شده حسابرسی پالایشگاه مبلغ ۴۱۳ میلیارد تومان معادل ۴ دهم همت است که با احتساب نرخ تسعیر، حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون دلار می‌شود. بنابراین مدارک گمراه‌کننده منتشر شده در پایگاه‌های خبری، پیش‌نویس اولیه بوده است.
وی افزود: براساس همین اسناد مالی، در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۳.۹ همت ضرر متوجه پالایشگاه آبادان شده است که با توجه به نرخ تسعیر همان زمان (۴۲۰۰ تومان) مبلغی حدود ۹۳۰ میلیون دلار زیان را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان تأکید کرد: در سال ۱۴۰۰ و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سوددهی این مجتمع پالایشی به ۱۰.۶ همت معادل ۴۲۵ میلیون دلار رسیده است که نشان‌دهنده تحول در این پالایشگاه در دو سال اخیر بوده است؛ این روند سوددهی همچنان ادامه داشت تا جایی که در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۲ همت به‌عنوان حداقل سود رسید که با احتساب نرخ تسعیر سال گذشته مبلغی معادل ۳۱۷ میلیون دلار سوددهی را نشان می‌دهد؛ بنابراین باید گفت بعضی اطلاعات منتشر شده کاملا خلاف واقعیت است و با حذف مستندات واقعی منتشر شده است.
  پیش‌بینی رشد ۲۰درصدی سوددهی پالایشگاه آبادان در سال ۱۴۰۳
قیم برنامه سال ۱۴۰۳ این پالایشگاه در سال ۱۴۰۳ را پالایش میانگین ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام در روز اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ظرفیت پالایشی واقعی امسال به روزانه ۵۰۰ تا ۵۲۰ هزار بشکه برسد و بتوانیم از همین محل، بودجه‌ تکمیل بخش دوم فاز دوم را نیز تأمین کنیم.
وی افزود: در برنامه هفتم توسعه در نظر داریم با نوسازی واحدهای قدیمی با تکنولوژی داخلی، ضمن افزایش بهره‌وری واحدهای تقطیر و پالایشی، ظرفیت پالایشگاه را افزایش داده و نیازهای داخلی را تا حد امکان تأمین کنیم.
 تولید روزانه ۲۱ میلیون لیتر بنزین و ۲۵ میلیون لیتر نفت‌گاز در پایان سال ۱۴۰۳
مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان تصریح کرد: با توجه به افزایش ظرفیت پارسال، مقدار تولید نفت‌گاز ما حدود ۱۹ میلیون لیتر در روز است که امیدواریم طی یکی دو ماه آینده این مقدار را به ۲۳ میلیون لیتر در روز و در پایان سال ۱۴۰۳ به ۲۵ میلیون لیتر در روز برسانیم.