واردات میوه‌های گرمسیری به ایران از مرز باشماق مریوان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خبر داد؛

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مجوز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان با تلاش و پیگیری استاندار کردستان اخذ شد.

واردات میوه‌های گرمسیری به ایران از مرز باشماق مریوان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مجوز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان با تلاش و پیگیری استاندار کردستان اخذ شد.
پیمان اسکندری در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه مرز رسمی باشماق از جایگاه ویژه‌ای در بین مرزهای رسمی کشور برخوردار است، اظهار کرد:قسمت بیشتر صادرات کالا از مرزهای استان را محصولات کشاورزی تشکیل داده است.
وی با اعلام اینکه سال گذشته ۲۶۶ هزار تن محصولات کشاورزی از باشماق مریوان به کشور عراق صادر شد، اضافه کرد:تنظیم و کنترل قیمت محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در سطح بازار از موارد مهمی است که همواره در دستور کار مدیران کشوری و استانی قرار دارد.
ربیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یکی از نیازهای بازار با توجه به درخواست مصرف کنندگان، تهیه میوه‌های گرمسیری است، بیان کرد: با توسعه ظرفیت‏های زیرساختی و در راستای رونق بیشتر مرز باشماق و توسعه تجارت خارجی، پیگیری های لازم برای اخذ مجوز واردات میوه های گرمسیری از این مرز انجام شد.
اسکندری ادامه داد: نزدیکی مرز باشماق به بندر لاذقیه سوریه نسبت به دیگر مرزهای ترانزیتی رسمی کشور موجب کاهش هزینه های حمل و صرفه جویی در زمان است و این مزیت ها توجیه های اقتصادی لازم برای واردات میوه گرمسیری از طریق این مرز را فراهم کرد.
وی با اعلام اینکه مجوز واردات میوه‌های گرمسیری از جمله موز، آناناس، انبه و نارگیل از مرز بین‌المللی باشماق مریوان توسط سازمان حفظ نباتات کشور صادر شد، افزود: با این اقدام نیاز بازار مصرف میوه‌های گرمسیری در داخل کشور تامین می شود.
ربیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: زیر ساخت‌های لازم از جمله احداث ساختمان و ایجاد پست قرنطینه نباتی، بکارگیری نیروی متخصص و آموزش دیده و استقرار آزمایشگاه قرنطینه ای دولتی و خصوصی توسط این سازمان و اداره کل گمرک استان ایجاد شده است و با توسعه این زیر ساخت های گمرکی و پیگیری مستمر توانستیم مجوز واردات میوه های گرمسیری را از سازمان حفظ نباتات کشور دریافت کنیم.
وی یادآور شد:تجار می‌توانند از اردیبهشت ماه سال جاری می توانند ضمن اخذ مجوزهای لازم اقدام به واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان کنند.
مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید. گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.
گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.