کشت برنج بدون سم در شالیزارهای مازندران به سه هزار هکتار افزایش یافت

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: همزمان با اجرای طرح مدیریت مبارزه تلفیقی آفات برنج با استفاده از روش‌های غیرشیمیایی برای مدیریت آفات، امسال این طرح در سه هزار هکتار از شالیزارهای مازندران عملیاتی شده است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: همزمان با اجرای طرح مدیریت مبارزه تلفیقی آفات برنج با استفاده از روش‌های غیرشیمیایی برای مدیریت آفات، امسال این طرح در سه هزار هکتار از شالیزارهای مازندران عملیاتی شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، فرید بیگی در نشست ستاد گیاهپزشکی استان افزود: تولید محصول سالم برنج به روش مدیریت تلفیقی (ICM) از ۱۴۰ هکتار سال گذشته امسال به
سه هزار هکتار افزایش یافت.
وی با بیان اینکه حاصلخیزی خاک، مدیریت آفات و بیماری ها، مدیریت آب، تناوب زراعی، کنترل علف های هرز و استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی از مهمترین اهداف اجرای این طرح است، تصریح کرد: برای تولید محصول سالم برنج به روش مدیریت تلفیقی (ICM)، مصرف بهینه کود، استفاده از تله نوری و مبارزه مکانیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: این برنامه سال گذشته در ۱۴۰ هکتار اراضی شالیزاری استان اجرا شد.
به گزارش ایرنا، کشاورزی ارگانیک به معنای مدیریت تولید مناسب و سالم است که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم‌های زیستی و فعالیت بیولوژیک خاک می شود، در این روش از نهاده‌هایی که منشا شیمیایی دارد، استفاده نمی شود.
کرم ساقه خوار مهمترین آفت برنج است که در فصل زمستان به صورت کرم (لارو) در علف های هرز خشک حاشیه مزارع مخفی است و در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به شفیره تبدیل می شود و پس از چند روز از شفیره ها پروانه خارج شده و با تخم گذاری روی شالی در خزانه و یا  بوته های نشا شده در زمین اصلی موجب آلودگی و منجر به خسارت هایی در شالیزارها می شود.
مهمترین روش مقابله غیر شیمیایی علیه این آفت استفاده از زنبور تریکوگراما به عنوان صیاد طبیعی کرم ساقه خوار برنج که از آن به عنوان مبارزه بیولوژیکی استفاده می کنند، حشره ریز و ظریفی است که حدود یک میلیمتر طول دارد و متعلق به خانواده‌ای از زنبورها تحت نام علمی Trichogrammatidae است.
بیماری بلاست برنج یکی از بیماری‌های مهم قارچی در مناطق برنج‌خیز است که علایم آن روی برگ به‌صورت لکه‌های بیضی یا دوکی شکل دیده می‌شود، اگر در این مزارع برنج به بیماری بلاست و یا سایر بیماری‌ها دچار شود از مواد غیرشیمیایی برای کنترل و مبارزه با آن استفاده می‌شود و محصول تولیدی کاملا سالم خواهد بود.
برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.
این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بیماری زنگ زرد از جمله بیماری های مهم مزارع گندم است، افزود: تاکنون با بیماری زنگ زرد در ۱۹ هزار هکتار مزارع گندم استان مبارزه شیمیایی شد.
بیگی به اهمیت مبارزه با آفت شپشک توت روی کیوی اشاره و به لزوم مبارزه با این آفت و دریافت گواهی ارتقاء سلامت کیوی (کد QR) تاکید کرد و گفت: وجود این آفت مانع صادرات کیوی به خارج از کشور می شود.