افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال

محققان پی بردند؛

یک مطالعه جدید هشدار می دهد که اختلال خطرناک ضربان قلب به نام فیبریلاسیون دهلیزی در میانسالان شایع تر شده است.

افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال

یک مطالعه جدید هشدار می دهد که اختلال خطرناک ضربان قلب به نام فیبریلاسیون دهلیزی در میانسالان شایع تر شده است.
به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند بیش از یک چهارم بیماران در مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ پنسیلوانیا که در دهه گذشته به دنبال درمان برای فیبریلاسیون دهلیزی بودند، کمتر از ۶۵ سال داشتند.
به گفته محققان، این میزان بسیار بیشتر از شیوع ۲ درصدی فیبریلاسیون دهلیزی که معمولاً در بین افراد غیر مسن تخمین زده می‌شود است.
دانش رایج در میان متخصصان قلب این است که در افراد زیر ۶۵ سال، فیبریلاسیون دهلیزی بسیار نادر است و خطرناک نیست. دکتر «آدیتیا بونسل»، محقق اصلی و الکتروفیزیولوژیست قلب، گفت: «اما واقعاً هیچ داده‌ای برای تأیید این موضوع وجود ندارد.»
این مطالعه همچنین نشان داد که احتمال مرگ و یا بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی، سکته مغزی یا حمله قلبی در بیماران جوان‌تر مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بیشتر است.
فیبریلاسیون دهلیزی ضربان قلب نامنظم در حفره‌های فوقانی قلب است. این وضعیت خطر نارسایی قلبی و سکته مغزی را در افراد افزایش می‌دهد.
بونسل در ادامه افزود: «ما در سال‌های اخیر شاهد تعداد بیشتری از بیماران جوان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بوده‌ایم.»
برای این مطالعه، محققان از سوابق سلامت الکترونیکی بیش از ۶۷۰۰۰ بیمار که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ تحت درمان فیبریلاسیون دهلیزی بودند، استفاده کردند.
در طول این دهه، میزان بقای بیماران مرد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، ۳۰ تا ۵۰ درصد بدتر از بیماران بدون این بیماری بود.
اختلال ضربان قلب در زنان حتی سخت‌تر بود، با نرخ بقای ۸۰درصد تا بیش از سه برابر بدتر برای آنهایی که فیبریلاسیون دهلیزی داشتند نسبت به آنهایی که فاقد آن بودند.