از دست دادن فرصت های اقتصادی قابل جبران نیست

رشد اقتصاد در هیچ بستر اقتصادی نمی تواند بدون افزایش اشتغال و تولید محقق گردد. این موضوع یک اصل اساسی در اقتصاد جهانی است که می توان به عینه در رشد صنایع و تولید انحصاری و یا اشتراکی کشورهای مختلف مشاهده کرد.

از دست دادن فرصت های اقتصادی قابل جبران نیست

رشد اقتصاد در هیچ بستر اقتصادی نمی تواند بدون افزایش اشتغال و تولید محقق گردد. این موضوع یک اصل اساسی در اقتصاد جهانی است که می توان به عینه در رشد صنایع و تولید انحصاری و یا اشتراکی کشورهای مختلف مشاهده کرد.
به همین منظور امروزه کشورهای مختلف دنیا اعم از پیشرفته و درحال توسعه به دنبال ارتقای اشتغال خود با پیشرفت صنایع پیشرفته و تولیدات مدرن می باشند و در این مسیر برای تقویت بنیه اقتصادی و داخلی خود به سمت رقابت برای جذب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد جذابیت در فضای کسب و کار داخلی می روند تا بتوانند رشد اقتصادی مورد نظر را به کمک سرمایه ها و سرمایه گذاران محقق کنند.
اما نیمی از این هدف و برنامه اقتصادی به طرف سرمایه گذار و یا کارآفرین بستگی دارد. شناسایی بهترین کشورها برای راه‌اندازی کسب‌وکار گامی حیاتی برای کارآفرینان است. موقعیت مکانی یک کسب‌وکار جدید تأثیر زیادی بر موفقیت آن خواهد داشت. در بازار رقابتی جهانی، انتخاب محل راه‌اندازی کسب‌وکار چیزی فراتر از یک مکان ساده برای آن  است.
با همین ملاک و عیار امروزه کشورهایی همچون سنگاپور، کانادا و دانمارک به همراه چند کشور اروپای غربی به اضافه ایالات متحده، هنگ‌کنگ و نیوزیلند 10 جغرافیای برتر در رتبه‌بندی جذابیت برای کسب و کار می باشند که عمدتاً از ثبات اقتصادی و سیاسی بسیار قدرتمندی برخوردار هستند.
کشورهایی همچون عربستان، امارات، قطر و ترکیه با جهشی قابل توجه به کشورهای دارای جذابیت سرمایه گذاری و رونق کسب و کار رسیده اند.
و این درحالی است که در عرصه سنجش پتانسیل ها و توجیه اقتصادی، ایران به عنوان یکی از سودآور ترین بازارها را در زمینه انرژی،پتروشیمی، حمل و نقل، معادن، صنایع مادر، علمی، آموزشی، گردشگری و... دارد.
شاید بتوان بیان کرد که عدم مشخص بودن راهبرد تعاملی با دنیا و عدم  تنش زدایی ها در عرصه های مختلف کشورمان را از مزیت های فراوانی که در حوزه اقتصادی دارد محروم ساخته است. عدم توجه به این رویکرد در ذیل خود بحث
تحریم های اقتصادی را دارد که عملاً کشورمان را از نقشه فعالیت های اقتصادی دنیا حذف کرده است و فعالیت های موجود نیز اغلب با مجوزهای موقتی و یا به صورت مخفی انجام می شود.
ضمن اینکه ما درحوزه تدوین مقررات شفاف اقتصادی و صدور مجوز فعالیت سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی دچار نقص هستیم. ناگفته نماند طی سال های اخیر اقدامات خوبی برای تسریع در صدور مجوزها صورت گرفته است اما این موضوع نیاز به پیش زمینه هایی دارد که اگر به آن توجه نشود این دست اقدامات مفید به فایده نخواهد بود.
باید به این موضوع توجه داشته باشیم که کشورمان سرشار از فرصت ها و پتانسیل های اقتصادی و تجاری است که می تواند وضعیت اقتصاد را از بی جانی و فرسودگی کنونی نجات دهد. اما این فرصت ها اگر به موقع مورد بهره برداری قرار نگیرد و سرعت ما را در حوزه اقتصادی افزایش ندهد، در رقابت با همسایگان و دیگر کشورهای جهان به شدت بازخواهیم ماند و این عقب ماندگی قابل جبران نخواهد بود.